fredag 17 januari 2014

Bokbloggsjerka 17 – 20 januari

Fredag igen och då är det självklart dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckan uppgift är: Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favorit genre.

Men jösses, vilken svår fråga. Förutom att vara en boknörd så är jag ju också en film- och TV-serienörd. Det gör det helt omöjligt att välja EN...

Om jag ska välja en enda TV-serie så får det nog bli Bones. Den följer jag fortfarande med intresse, trots att den har gått en hel del säsonger nu. Många serier tappar ju tyvärr lite spänning när de gått ett tag.

Jaha, det ska bli kul att se senare i dag vilka filmer och serier som jag helt glömde bort nu...

57 kommentarer:

  1. Eftersom jag gillar Kathy Reichs böcker så mycket så är det lite underligt att jag inte fastnat mer för Bones. Jag har sett en del avsnitt här och där bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst hennes böcker. Än. Men jag letar :)

      Radera
  2. Bones ser jag men det känns lite som att den har tappat så den tog jag inte ens med :( Men finns ju MASSOR med bra tv-serier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. sv: Vilken tur att du har köpt första säsongen av criminal minds! Jag hoppas du inte kommer ångra dig, det är min absolut största favorit!! Jag är lite avis på dig som har hela serien osedd!!

      Radera
    2. Jag älskar Brennans karaktär så jag har inte ledsnat än :)

      Radera
  3. Jag har sett några avsnitt av Bones men av någon anledning fastnade jag aldrig riktigt för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att hon (Brennan) inte har något socialt filter. Jag upplever det ganska ofta själv :)

      Radera
  4. Jag brukade följa Bones, men har tyvärr tröttnat. Men under en period satt jag alltid bänkad för den tv-serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag spelar in alla avsnitt och sedan kör jag ett race på några dagar, annars tror jag att jag hade ledsnat.

      Radera
  5. Bones halkar jag också in på emellanåt.

    Såg för övrigt att vi just nu läser samma bok. Hoppas att du tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju det där med problemlösning och älskar att gissa vem som gjorde det :)

      Sju jävligt långa dagar får jag nog säga var så där, den var väldigt rolig, men samtidigt väldigt tjatig :)

      Radera
  6. Kul att du bara valde en :)
    Jag har faktiskt bara sett något avsnitt av Bones, tycker att deckarserier blir lite tjatiga efter ett tag.. Precis som du skriver, det där med att vissa serier nästan får hålla på lite för länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kunde inte tolka "Vilken är den absolut bästa tv-serie/film" på något annat sätt än en :)

      Kriminalserier har en förmåga att gå alldeles för länge, det vore bättre om de faktiskt avslutades någon gång.

      Radera
  7. Jag höll mig inte till frågan för jag babblade på om en massa om olika tv-serier. Hur ska jag kunna välja EN?! Nä... det går inte... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hade ett väldigt bryderi innan jag kom på vilken jag skulle välja. Frågan var ju faktiskt ställd i singularis ;)

      Radera
  8. Tyvärr är jag ingen tv-serie tittare, ibland börjar jag se på en och så glömmer jag när nästa del sänds, hopplöst. Någon film då och då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar TV-serier, men tittar nästan aldrig på dem när de sänds. Antingen spelar jag in en hel säsong eller köper en box :)

      Radera
  9. Bones har jag inte riktigt fastnat för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så svag för den typen av människa som Brennan är :)

      Radera
  10. Bones gillar jag och har faktiskt också en av Kathy Reichs böcker väntande i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte lyckats hitta några av Reichs böcker än, men de står på min lista :)

      Radera
  11. Bones har jag inte sett. Egentligen är jag en dålig TV-tittare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittar ju sällan när serier/filmer går på TV, det är så praktiskt att spela in och titta när det passar mig :)

      Radera
  12. Bones tror jag inte jag har sett någon gång. Då har jag väl missat nåt?

    SvaraRadera
  13. Bones tycker jag också om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker så mycket om henne så jag gillar hela serien, tror jag :)

      Radera
  14. Bones har jag inte sett, dags att kolla in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vetenskap blandat med mordgåta, det är bra det :)

      Radera
  15. Jag gillar Bones, men jag följer den inte, ser bara lite då och då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ställt in vår box så att den spelar in alla nya avsnitt, så kan jag titta senare :)

      Radera
  16. Bones är kul att kika på om jag inte har annat för mig :)

    SvaraRadera
  17. Jag älskar Bones men har missat lite nu på slutet. Får nog ta tag i det känner jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde ett race för ett tag sedan och har sett till och med hela säsong åtta. Tror det är så långt som visats på TV.

      Radera
  18. Har sett ett par avsnitt av Bones men fastnade aldrig. Min sambo däremot gillar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är fantastiskt bra :)

      Radera
  19. Jag tyckte också att frågan var svår, men kanske inte helt av samma orskaer som du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag följer kanske inte lika många TV-serier som bokserier, men det är väldigt många :)

      Radera
  20. Bones har jag kollat lite på ibland och den är ok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog sett de flesta avsnitten, förutom när boxen bråkat och inte spelat in ordentligt.

      Radera
  21. Imponerad av att du begränsade dig till en, det klarade inte jag (långt ifrån). Bones för mig blir spridda avsnitt, inget jag följer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan var ju ställd som den absolut bästa... då blir det bara en :)

      Radera
  22. Jag gillar Bones, men tycker den ligger långt från sin källa, böckerna som Kathy Reichs skrivit. De stämmer inte alls in vare sig på personerna eller på upplägget enligt mig. Bara yrken och namn på Brennan och Booth hänger ihop med böckerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst böckerna och kanske ska vänta med det då tills TV-serien är slut :)

      Radera
  23. Hm, den här måste jag ju nästan svara på eftersom jag båe bokbloggar och filmbloggar men det får blir senare idag, efter jobbet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du gott om tid att fundera :)

      Radera
  24. Har sett lite av säsong 1 av Bones och kommer säkert se mer så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår upptäckte jag att nionde säsongen tydligen börjat sändas på TV, det hade jag totalt missat. Tur inspelningsboxen hade bättre koll :)

      Radera
  25. Du gjorde det svårt för dig som bara valde en och jag kanske rent av fuskade som tog så många :D Har själv inte sett bones måste jag erkänna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta verkar ju ha tolkat "vilken" som "vilka" så det räknas nog inte som fusk :)

      Radera
  26. Tyvärr har jag inte följt Bones, men jag får googla lite på den. Det finns ju hur mycket serier som helst nuförtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland tycker jag att det finns för många jag vill se :)

      Radera
  27. Det känns som jag sett det mesta i serieväg men Bones har jag aldrig sett, men har alltid varit lite sugen på att se den - så får kanske ta och göra det snart!

    SvaraRadera
  28. Bones är en sån där serie som jag hamnar in i av en slump, ser ett par svsnitt och sen går det ett år till nästa gång. Det är långt ifrån dåligt men jag tycks aldrig fasta helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade nog första säsongen, sedan har jag sett det mesta :)

      Radera