torsdag 16 januari 2014

"Udda" av Sara Lövestam

Genre: Drama
Antal sidor: 235
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2009 (min) 2010
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 december 2013






Första meningen: Första gången Martin Sander såg en amputerad kvinna var han tretton år.

Baksidetext
Första gången Martin Sander såg en amputerad kvinna var han tretton år. Sedan dess har han blivit butikschef på Systembolaget, skaffat sig ett fint radhus och flera beundrarinnor. Men han har aldrig lyckats bli av med den, fascinationen för det ofullständiga. Det pinsamma, hemliga begäret till det avhuggna. Till stumpen. Som tur är finns Internet och där finns Paula, med noll och ett halvt ben.

Paula vill helst sitta instängd i ett rum, ensam med bandinspelningar av partikelverb. Hon är definitivt inte intresserad av någon uppvaktning, hon vill bli citerad i akademiska tidskrifter och bortse från just det som ingen någonsin bortser från - hennes obefintliga ben och skeva ansikte. Hon vill inte tyckas synd om, hon vill inte svara på frågor om hur hon kör bil. Hon vill alldeles särskilt inte behöva konfronteras med påflugna lesbianer som slänger sin sexualitet över halva bordet. Det har hon sannerligen aldrig bett om.

Lelle älskar kvinnor. Hon har dem lite som andra har choklad som något gott att njuta av när andan faller på. Hon skäms inte för det. Hon skäms heller inte riktigt för att storma in på folks kontor och tala om för dem vad de själva borde göra i sängen. Skämmas är något som Lelle inte tycker är en bra idé. Men man kan verkligen fråga sig vad tre medelålders kvinnor på en kemtvätt i Sveg har med den saken att göra.

Min kommentar
Den här boken fick flytta hem till mig efter att jag läst om den på någon bokblogg (kommer inte alls ihåg vilken). Det var sommaren 2012. Nu har jag äntligen läst och kan inte alls förstå varför jag låtit den bli stående övergiven i bokhyllan så länge.

Detta ska alltså vara Sara Lövestams debutbok, men det märks inte ett dugg. Språket är precis som jag vill ha det, det är snabbt och lätt och allt flyter bara på utan några som helst irritationsmoment. Beskrivningarna är fantastiska och jag kan riktigt känna att jag befinner mig på plats. Karaktärerna skildras på ett kärleksfullt sätt, med både fel och brister. De känns äkta och deras sätt att reagera känns naturligt. Jag gillar dem allihop, utom möjligen Gun, och jag bryr mig om hur det ska gå för dem. Jag kan relatera till karaktärerna, det är inte homosexualitet, fetischism eller handikapp som är det viktiga här. Det viktiga är att vi allihop är människor och faktiskt inte ett dugg udda. För vem bestämmer egentligen vad som är norm och vad som är udda?

Jag gillar att det plötsligt dyker upp tre mystiska kvinnor, som inte verkar ha något alls med handlingen att göra. Det tilltalar den delen av min hjärna som tycker om att sysselsätta sig med problemlösning. Allt vävs ihop snyggt på slutet. Till och med språknörden i mig får sitt lystmäte, när Lelle och Paula har ett språk-battle. Otroligt finurligt och roligt. Lelle är för övrigt en person jag gärna haft som vän, hon bryr sig inte ett dugg om vad som passar utan är bara sig själv.

Boken är väldigt tunn och snabbläst, jag läste ut den på några timmar, men innehållet är på inget sätt tunt. Men vad har egentligen omslaget med innehållet att göra?

Boktipsets estimerade betyg var 4.2. Jag ger den 4.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Udda: Bokdivisionen, PocketBlogg och Bokhyllan.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Japp, den får hamna på min läslista...
    Ser att den går att låna som ebok på biblioteket dessutom;-)
    Tyckte om Hjärta av jazz men var inte helfrälst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tog bara ett par timmar att läsa ut, så den är väldigt snabbläst. Hjärta av jazz hade jag tänkt prova också...

      Radera
  2. Jag har läst alla Lövestams böcker, utom denna då. Det var något med kärleken till amputerade kvinnor som fick mig att rysa och därmed så blev boken oläst. Men nu fick du mig att se den på ett annat sett, så snart här nere i söder blir det Udda ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kärleken har sin förklaring och konstigt nog så upplever jag inte den delen som konstig alls :)

      Radera
  3. Oh nu blev jag akut sugen på att läsa mera av Lövestam! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska definitivt göra det också :)

      Radera