måndag 27 januari 2014

Tematrio - England

Nu var det ett tag sedan, men den här veckan tänkte jag hoppa på Lyrans Tematrio. Veckans uppgift: Berätta om tre bra romaner/författare från England.

Brittiska författare ligger ganska bra till hos mig, det är något där som tilltalar mig.

1. Stephen Booth är en författare som jag upptäckte för bara lite drygt ett år sedan. Han skriver om poliserna Ben Cooper och Diane Fry och eftersom jag hittade honom så sent så har han redan skrivit 13 böcker. Vilket himmelrike!

2. Elly Griffiths känns det lite som att jag tjatar hål i huvudet på folk om. Hennes serie om arkeologen Ruth, som hjälper polisen med olika brott, är riktigt bra.

3. Jag har visserligen bara läst en enda bok av Jsper Fforde om figuren Thursday Next, men vilken bok det var. Sedan jag läste den har jag förtvivlat försökt hitta fler.

26 kommentarer:

  1. Stephen Booth har jag en bok liggande oläst men någon gång så.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades hitta nästan hela serien på ett antikvariat i somras så jag har många olästa :)

      Radera
  2. Inga författare jag hade läst, men Jasper Ffordes bok är jag bra sugen på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasper Fforde tror jag du skulle gilla :)

      Radera
  3. Inget av dom har jag läst men är lite nyfiken på böckerna om Ruth.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna om Ruth är väldigt speciella, jag brukar glömma att det är en mordgåta jag ska lösa och i stället bara njuter jag :)

      Radera
  4. Om jag någon gång blir sugen på deckare vet jag absolut var jag ska leta tips!!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst Griffiths första bok om Galloway men blev inte särskilt förtjust i den, så frågan är om jag ska ge nästa en chans?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra boken tyckte inte lika mycket om som första, men sedan har det blivit bättre :)

      Radera
  6. De två fösta gillar jag (särskilt Stephen Booth!) och den sista har jag inte hört nått om. Så nu blev jag nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den (enda) bok jag läst av Fforde var det roligaste jag läst sedan Liftarens guide till galaxen :)

      Radera
  7. Har läst Griffiths men de böckerna var inte riktigt i min smak. Ffordes bok låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade i alla den bok jag läst av Fforde :)

      Radera
  8. Fforde är jag nyfiken på, men har inte läst något ännu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte honom i Böcker om böcker-utmaningen. Och vilken fantastisk upptäckt det var :)

      Radera
  9. Stephen Booth gjorde jag ju slut med efter bok nr 9, Sista samtalet ... Jag kanske ska ta upp förhållandet igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara läst två böcker så... ;)

      Radera
  10. Elly Griffiths är en favorit. Jag tycker hon bara blir bättre och bättre. Stephen Booth tröttnade jag på efter tredje boken men jag kanske skulle ge honom en ny chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag också tröttnar på Booth, jag ska väl snart ge mig på tredje boken :)

      Radera
  11. Elly Griffiths ska jag läsa, helt klart.

    SvaraRadera
  12. Gillar också böckerna om Thursday Next, det finns en 6-7 stycken om jag inte missminner mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är de lite svåra att få tag i och det är nog bara två som är översatta.

      Radera