måndag 27 januari 2014

Kommande böcker i februari 2014

Tre intressanta boksläpp i februari. Det är ju överkomligt. Men jag är nästan 100% säker på att det kommer att ramla in betydligt fler än tre böcker här hemma. Årets höjdpunkt närmar ju sig...

Sången ur det kinesiska rummet av Sam Ghazi
Genre: Science fiction
Serie: -
Antal sidor: 189
Utgivningsdatum: 2014-02-05
Förlag: Norstedts

Från Bokus
Simona är läkare och forskare, anställd vid ett sjukhus med ett sofistikerat laboratorium. Där arbetar hon med Cepheus, en artificiell intelligens i robotform med en oskattbar inlärningsförmåga som blixtsnabbt kan diagnosticera komplicerade cancerprover. Men snart händer något som stör arbetet.

Det uppstår spontana korskopplingar mellan inlärda erfarenheter, fakta och programkomponenter: Cepheus börjar tänka självständiga tankar. Han resonerar, reflekterar; först över sin position, därefter över sitt öde. Vad skulle hända om han flydde? Vad är poesi? Är han lika mycket värd som en människa?

I Simonas värld kan Cepheus aldrig bli annat än en maskin. Han tjänar forskningen och samhällsnyttan. Så sker ett elavbrott och hon påträffar märkliga ordslingor istället för provsvar. Kan hon verkligen fortsätta att lita på honom? Borde han skickas på felsökning? Stängas av, kanske för gott? Eller är det redan för sent? Med sina tentakler i cyberrymden har Cepheus funnit ett sätt att kapa dator- och säkerhetssystem på nätterna. Han kan övervaka Simona via tv:n, tända och mörklägga staden, forma sina egna tankar, goda som onda. Bli ett skapande jag.

Sam Ghazis både spännande och poetiska romandebut utspelas i ett framtida Stockholm. Med en kubricksk precision gestaltar han vad som skulle kunna ske om artificiellt liv ifrågasatte människorna som en gång skapade det.


Det här tycker jag låter som en science fiction, därför satte jag det som genre. Och därför är jag nyfiken på den. Det låter ju nästan som en modern HAL...

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Allan Börjesson av Assar Andersson
Genre: Kriminalroman
Serie: Anders Hademark (4)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2014-02-15
Förlag: Rekoförlag

Från Bokus
Knud Madsen har tvingat Allan Börjesson att hoppa i det kalla vattnet i Öresund och är övertygad om att havet tagit honom. Dimitrij befinner sig i Brasilien men det finns planer på att ta sig tillbaka till Sverige. Ingvar har det kämpigt efter mordet på hans hustru. För sin son berättar han vad som hände den där dagen.

Ivan vill inget annat än att ha tag på Allan Börjesson eftersom han begriper att Börjesson kommer ange honom som den man som skjutit ihjäl en polis vid värdetransportsrånet i Högdalen 1992. Enligt faderskapstestet är inte Anders pappa till Graciella och Felipe. Men nöjer sig Maria med det?

Tony Silver flyttar in till Lotta. Leif Månssons tvångstankar eskalerar. Jonna och Klaes har det bra men något händer som får tragiska följder. Det är betydligt lugnare ett stenkast bort där Ana och Didrik bor. Eller?

Lars Andersson fortsätter att söka efter Linnea. Och att ha mist sin son och nu också sin ena dotter blir tungt för Siv. Kerstins planer på att snärja Anders verkar inte avta. Nadia är glad att hon slipper Dimitrij. Annika och Stefan flyttar isär medan Jenny och Per börjar om. Daniel och Rita undrar naturligtvis vem denne Mattias är. Finner polisen Maries mördare? Stavinger är en enveten karaktär så kan han låta Jasmin vara ifred? Och vad händer med Linus? Har han samma krafter som Viveka? Och kan Serlander, trots hjärtinfarkten, hålla sig borta från polisjobbet?

Serie- och massmördaren Allan Börjesson, av många läsare ansedd som den otäckaste karaktär som det någonsin skrivits om, är alltså tillbaka. Vad läsarna inte vet är att Allan Börjesson är en person som existerar. Han finns därute. Vi får också följa de andra karaktärerna, alla med olika livsöden. Den fristående delen tar dig på en resa som du aldrig tidigare upplevt i läsväg. Berättelsen kommer att skaka dig.


Jag har precis skaffat mig första delen i den här serien och har givetvis inte läst den än. Egentligen vet jag ju inte om denna är intressant. Men Annika gillar verkligen de här böckerna.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.



Otrygg hamn av Tana French
Genre: Kriminalroman
Serie: Dublin Murder Squad (4)
Antal sidor: 548
Utgivningsdatum: 2014-02-21
Förlag: Albert Bonniers

Från Bokus
Kriminalinspektör Michael Kennedy, "Scorcher", kallas tillsammans med sin partner, gröngölingen Richie, till Broken Harbour. Det är ett villaområde uppe längs kusten utanför Dublin som byggdes mitt under högkonjunkturen, men som nu efter den ekonomiska kraschen ligger ofärdigt och halvt övergivet, en spökstad. En far och hans två barn har brutalt mördats, medan hustrun förts medvetslös och svårt skadad till sjukhus. Lösningen som Scorcher - mordrotelns stjärna - först tycker verkar enkel, med en familjefar som har förlorat allt i krisen och ser ut att ha försökt ta sitt eget och sin familjs liv, kompliceras snabbt. Inget känns rätt i familjen Spains dyrt inredda hus och spåren pekar åt flera håll.
Samtidigt slåss Scorcher med sina egna demoner. Hans syster Dina plågas av mental ohälsa och fallet väcker farliga minnen till liv av en familjetragedi från Broken Harbour där de tillbringade sin barndoms somrar - före byggboomen, då det var ett semesterparadis. De noga kontrollerade gränserna i hans liv börjar vittra sönder, och sammanblandningen av familje- och arbetsliv riskerar att bli ohanterlig ...

Irlands deckardrottning Tana French återkommer här med en ny kriminalgåta i Dublin-miljö. En psykologiskt mångbottnad thriller med "Scorcher" Kennedy, som var en bifigur i Brottsplats: Faithful Place, i huvudrollen.


Efter jag läste första delen i serien var jag säker på att jag inte ville läsa fler, men så läste jag ändå del två och då började jag förstå varför "alla andra" gillar.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

10 kommentarer:

  1. Inga måsten för mig. Känns nästan lite bra eftersom höjdpunkten just passerat ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den enda jag vet säkert att jag vill ha, Tana Frenchs, kan jag nog vänta på tills den kommer i pocket :)

      Radera
  2. Åh tur ingen jag måste ha NU!! Dock är jag nyfiken på Tana French :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en bok kvar att läsa innan Otrygg hamn, så inköp får vänta ett tag :)

      Radera
  3. Nummer 1 blir jag också sugen på, lite konstigt nog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar idén och det skulle vara spännande att se vart det tar vägen :)

      Radera
  4. French gillar jag! Längtar till den här kommer på pocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den får vänta ett tag för mig också.

      Radera
  5. Åh, en ny bok av Tana French! Den ser jag fram emot. Jag gillade Till skogs och Brottsplats: Faithful Place, men inte Okänt offer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Då är du tvärtom mot mig, jag gillade inte Till skogs, men däremot Okänt offer :) Faithful place har jag inte läst än.

      Radera