torsdag 2 januari 2014

Årsberättelse 2013

Då var minsann 2013 också slut och det blev nog ett slags mellanår, men det var ändå ganska bra.

Rekordet från 2012 när det gäller inköpta böcker slogs med råge, tyvärr, 2013 köpte jag 148 stycken. Det i kombination med något färre lästa (71) hjälpte inte direkt till att minska antalet olästa. En positiv (nåja) sak är i alla fall att jag lyckats göra mig av med inte mindre än 35 gamla böcker. Jag hoppas de har fått det bra i sina nya hem.

Några böcker utanför min "comfort-zone" blev det, bland annat fick jag äntligen läst Haruki Murakami.

Bibliotek och e-böcker har fortfarande inte hittat vägen till mitt hjärta, även om jag nu faktiskt läste en e-bok mer än 2012.

Alla utmaningar jag tog mig an har blivit slutförda, de roligaste är, som vanligt, Boktolvan och Tre på tre. En lite annorlunda utmaning var Kaosutmaningen och den var precis som den låter.

När 2013 började hade jag 172 stycken egenägda, olästa böcker i hyllorna. När 2013 slutar har jag 243. Suck. Och jag som försökte att inte köpa så mycket nytt.

Hyllvärmarna ökar i rasande fart, det blev inte så många sådana lästa under året, bara 38 stycken. Eftersom målet var att läsa hälften av de jag hade (69) så lyckades jag ändå, men inte med speciellt mycket marginal. Så här i början av 2014 har antalet hyllvärmare ökat till 113. Av dem hoppas jag kunna läsa i alla fall 40 under året.

Eftersom många boknördar, precis som jag, älskar statistik så kommer här lite från mitt oumbärliga bokprogram. Bilderna är kanske i minsta laget för att man ska se något, men som vanligt blir de större om man klickar på dem.
Tyvärr tycker programmet att det inte är lönt att visa alla olika författare ordentligt i ett tårtdiagram, så jag fick välja stapeldiagram i stället och då blev det väldigt litet. I alla fall blev det 69 olika författare (en antologi ställer till det lite). Vinnare i år, med hela fyra böcker blir ingen mindre än Dean Koontz.

Deckare ligger fortfarande ohotat i toppen, men i år utgör de faktiskt bara 30% av min läsning.

Och här är då bildbeviset. Jag är en serie-junkie. 42% av alla de böcker jag läste under 2013 ingick i något slags serie.

51% av de lästa böckerna var svenska och för de norska författarna blev året närmast en katastrof med sina ynka två stycken. Generellt blev det färre länder än 2012. Under Annan döljer sig bland annat Japan och Belgien.

Riktigt usel spridning på originalspråk blev det, nästan bara svenskt och engelskt.

De inbundna böckerna vann 2013, men det nya favoritformatet är nog faktiskt danskt band.

Betygsystemet i programmet är 1-10, men jag har valt att ha 1-5 med halva steg här på bloggen, så 7 i betyg i diagrammet motsvarar alltså 3.5 i mina inlägg. 55% har fått betyget 4 eller högre. Det får man väl kalla en hyfsad utdelning i alla fall.

Jag fick tyvärr inte riktigt läst så många hyllvärmare som jag hade tänkt mig. Hoppades på hälften, men det blev bara 48%. Nya böcker stod bara för 23% av min läsning.

De nya böcker jag läste motsvaras nästan helt och hållet av de recensionsexemplar jag fick.

Nästan jämnt fördelat mellan män och kvinnor, men det är inget jag funderar över.

45 (57%) av böckerna jag läste ingick i olika utmaningar (en del är med på två ställen, därför stämmer inte siffrorna om man adderar dem från diagrammet). Det är ju faktiskt ganska många det...

Ganska bra spridning på förlagen blev det, åtminstone om man går efter namn.

16 kommentarer:

  1. Oj shit vilken koll du har alltså!! Jag har lovat mig själv att bli bättre på att ha koll på länder författaren är från och läsa mer hyllvärmare och lite mer på engelska och att köpa mindre och att i överlag läsa mer :)
    Jag tror att hyllvärmare förökar sig som kaniner ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju listor :) Något mystiskt är det som händer i bokhyllorna när man inte tittat...

      Radera
  2. Hm, nästa år kanske jag ska använda collectorz.com statistik... Fast hur gör man med lånade böcker? Nu har vi det bara för våra egna böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lånar ju inte så många böcker, men när jag gjort det så har jag lagt till dem i programmet också och markerat Inte i samling. Har funderat på att skapa en ny databas för de böcker jag faktiskt inte äger (längre), men då blir ju inte statistiken så lätt att ordna.

      Radera
  3. oj, så snyggt! jag är fullständigt tillintetgjord! danskt band är väldigt trevligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statistik är kul :) Jag är väldigt svag för danskt band.

      Radera
  4. Åh, ljuvligt! :-) När jag flyttar och äntligen kan packa upp alla böcker ska jag nog försöka katalogisera dem. Jag ska bara packa i ordning i huset först. Och renovera lite. Gäller att prioritera rätt så husfriden blir bra... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog mig nog ett halvår att lägga in alla böcker i programmet jag använder, men det var väl värda månader.

      Radera
  5. Snyggt med alla diagram! Du verkar ha en hel del böcker att läsa i den egna hyllan. Jag skulle få panik med så många olästa. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paniken börjar väl närma sig lite, dock inte för att jag har så många olästa utan mer för att jag inte har plats för fler ;)

      Radera
  6. Älskar dina statistik inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Jag är själv barnsligt förtjust i dem.

      Radera
  7. Har du gjort detta i Bookcollector? Jag förstår inte riktigt hur man väljer ut de böcker som ska vara med i statistiken. Jag får alltid bara med samtliga böcker, oavsett läsningsår.. Tips på hur man kan sålla bort? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste göra ett filter (tratten med en penna), där kan man välja exakt vilka kriterier man vill använda.

      Radera
  8. Mycket imponerad av dina diagram :)
    Gjorde några få egna i word, men blogger ville inte klistra in dem :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du får nog ta skärmdumpar på dokumenten så att de blir bilder, annars vill nog inte blogger ha dem.

      Radera