torsdag 2 januari 2014

Årsbokslut 2013

Antal lästa böcker: 78
Antal lästa från bokhyllan: 77
Antal lästa från biblioteket: 1
Antal lästa från andra lån: 0
Antal införskaffade böcker: 148
Resultat: +71

Antal avyttrade böcker: 35
Resultat: +36

Färst antal sidor: 156
Flest antal sidor: 741
Totalt antal lästa sidor: 30799
Genomsnitt/dag: 84

Ingående i serie: 33
Påbörjade serier: 13
Avslutade serier (läst senast utgivna): 6

Originalspråk (svenska): 40
Originalspråk (ej svenska): 0

Inköpsår
2011: 38
2012: 21
2013: 18

Inköpsställe
Adlibris: 20
Recensionsexemplar: 14
Present: 12
cdon: 11
Åhléns: 5
Bokus: 4
Vinst: 2
MediaFyndet: 2
Akademibokhandeln: 2
Antikvariat Kim: 1
Bokbörsen: 1
MAXI: 1
Bokia: 1
Bokklubb: 1

Genre
Kriminalroman: 24
Drama: 18
Thriller: 15
Skräck: 11
Science-fiction: 3
Chick-lit: 2
Samhälle: 2
Western: 1
Biografi: 1
Humor: 1

Ursprungsland
Sverige: 40
USA: 19
Storbritannien: 9
Irland: 2
Norge: 2
Belgien: 1
Turkiet: 1
Japan: 1
Danmark: 1
Australien: 1
Canada: 1

Format
Inbunden: 35
Pocket: 30
E-bok: 4
Danskt band: 4
Kartonnage: 3
Storpocket: 2

Utmaningar
Kaosutmaningen: 31 (klar)
Boktolvan: 12 (klar)
Författarfemman: 6 (klar)
Böcker om böcker: 4 (klar)
Tre på tre: 3 (klar)

Författare
Inte läst tidigare: 52
Olika författare/par: 69
Män: 41
Kvinnor: 34
Duo: 3

Betyg 0.5: 0
Betyg 1.0: 0
Betyg 1.5: 0
Betyg 2.0: 1
Betyg 2.5: 4
Betyg 3.0: 12
Betyg 3.5: 18
Betyg 4.0: 28
Betyg 4.5: 12
Betyg 5.0: 3
Genomsnitt: 3.74

Årets bästa: Boktjuven av Markus Zusak
Årets sämsta: Blodets meridian av Cormac McCarthy
Årets överraskning: En man som heter Ove av Fredrik Backman
Årets besvikelse: De första tolv av Justin Cronin
Årets otäckaste: Den nya människan av Boel Bermann

1. Någon i din säng av Andreas Roman
2. En hjärtformad ask av Joe Hill
3. Kritikern av Dean Koontz
4. Evig natt av Michelle Paver
5. Tistelblomman av Amanda Hellberg
6. Människohamn av John Ajvide Lindqvist
7. Kaninhjärta av Christin Ljunqvist
8. Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson
9. Lockfågeln av Henrik Brun
10. Den sjätte gudinnan av Karin Alfredsson
11. Vila i frid av Sofie Sarenbrant
12. Grand final i skojarbranschen av Kerstin Ekman
13. Änglavakter av Kristina Ohlsson
14. Evig eld av Jonas Moström
15. Löftet av Tinka Ullbro
16. Boktjuven av Markus Zusak
17. Norrlands svårmod av Therése Söderlind
18. Isens gåta av Raymond Khoury
19. Drömmar ur snö av Anna Jansson
20. Doktor Joseph av Andreas Roman
21. Känslan av död av Elly Griffiths
22. I avgrunden och andra noveller av H G Wells
23. Himmel över London av Håkan Nesser
24. Nu ser du mig av S J Bolton
25. Dödssynden av Harper Lee
26. Skendöd av Thomas Enger
27. Själakistan av Ann Rosman
28. Paganinikontraktet av Lars Kepler
29. Lämna världen av Douglas Kennedy
30. Livrädd av S J Bolton
31. Atlantis hemlighet av David Gibbins
32. Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen
33. Gengångare av Jo Nesbø
34. Dataterror av Dean Koontz
35. Bödeln Frälsaren Observatören av Catrine Tollström
36. Blodets meridian av Cormac McCarthy
37. En man som heter Ove av Fredrik Backman
38. Okänt offer av Tana French
39. Spelreglerna av Jonas Karlsson
40. Den femte årstiden av Mons Kallentoft
41. Den frusna trädgården av Kristin Hannah
42. Häxringarna av Kerstin Ekman
43. Bländverk av Caroline L. Jensen med flera
44. Weirdo av Cathi Unsworth
45. Niceville av Kathryn Stockett
46. Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen
47. Jungfrudansen av Stephen Booth
48. Heder av Elif Shafak
49. De målade grottornas land av Jean M. Auel
50. Den nya människan av Boel Bermann
51. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami
52. Donatorn av Dean Koontz
53. Spelaren av Harlan Coben
54. De korrupta av Robert Kviby
55. Jordens väktare av Dan Buthler & Dag Öhrlund
56. Den upplysta stigen av Kjell Eriksson
57. Det du inte såg av Patrik Sjöberg & Markus Lutteman
58. Bländverk av Thomas Erikson
59. Den femte vågen av Rick Yancey
60. De fattiga i Lódz av Steve Sem-Sandberg
61. Vyssan lull av Carin Gerhardsen
62. Mordgåtan Olof Palme: Makten, lögnerna och tystnaden av Gunnar Wall
63. Mästaren av Harlan Coben
64. Lex bok av Sara Kadefors
65. Innan jag somnar av S.J. Watson
66. Lasermannen av Gellert Tamas
67. Lögnen på femte våningen av Do van Ranst
68. Mörka platser av Gillian Flynn
69. Vad natten döljer av Dean Koontz
70. Å andra sidan av Marian Keyes
71. Dödligt villospår av Nora Roberts
72. Den döende detektiven av Leif G.W. Persson
73. Bytet av Joseph Finder
74. Sista jouren av Karin Wahlberg
75. De odöda av Johan Theorin med flera
76. Sparkle av Kaya McLaren
77. De första tolv av Justin Cronin
78. Udda av Sara Lövestam

14 kommentarer:

  1. Oj vilken koll du har!! Grymt kul att läsa :) Ja jag tycker då bara mina olästa förökar sig för varje år men iår ska jag försöka stoppa det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt lätt när man har all data inlagt i ett program :) Jag vet inte hur böckerna lyckas föröka sig så där, de måste sluta upp med det!

      Radera
  2. Jag ser många bra böcker på denna listan - många som jag läst och många som jag vill läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge genomsnittsbetyget ligger över 3.5 så är jag nog nöjd :)

      Radera
  3. Jag kanske också skulle ha summerat antalet sidor och betygen... ;-)
    Inte illa att ha avyttrat 35 böcker! Men några av dem tror jag bor hos oss nu:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, både antal sidor (nu kom jag på en siffra till som jag ska ta med nästa gång :)) och genomsnittsbetyg är ju intressant.

      Jag känner mig omåttligt duktig tack vare de där 35 böckerna, man kan nästan säga att det började med de som flyttade hem till er :)

      Radera
    2. Vad bra:-) Jag kan säga att de funnit sitt hem här. Dottern har läst dem om och om och om igen... Vi fortsätter handla Eddings på antikvariat.net, nu senast till jul.

      Radera
    3. Det är skönt att veta att de hamnat hos någon som har vett att uppskatta dem :)

      Radera
  4. Imponerande! Kul att du håller koll på när och var du köpt dina böcker, önskar en annan hade kunnat ha samma koll... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit lite underlig med listor och statistik, jag antecknar det mesta :)

      Radera
  5. 148 nya böcker? Oj, det var inte dåligt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var under ett år som jag tänkt hålla igen... jag fattar inte alls hur det gick till... ;)

      Radera
  6. Kul att läsa din statistik och vilka som blev favoriterna (och vilken man bör undvika :-) ).

    Jag har skippat det där med utmaningar eftersom jag är så rädd att läslusten ska dö om jag inte får välja fritt. Däremot ska jag försöka att beta av hyllvärmarna och bara köpa de böcker jag verkligen vill läsa rätt omgående. Fast så tänker jag ju alltid tyvärr när jag handlar :-) så inköpen lär nog inte minska...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har försökt köpa färre böcker varje år nu, som du ser så går det inte speciellt bra. Kanske borde jag lova mig att köpa fler, för jag verkar ju fungera tvärtom ;)

      Radera