söndag 5 januari 2014

En smakebit på søndag: Jorden må rämna

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Äntligen tillbaka! Jag har saknat de här små smakebitarna och har inte haft en aning om vad alla bokbloggare läst över helgerna. Min smakebit kommer från en bok jag började läsa nu på morgonen, Jorden må rämna av Kjell Eriksson, andra delen om polisen Ann Lindell. Så här börjar fjärde kapitlet på sida 40:
Mördarens väg gick genom Valsätras villaområde. Han halvsprang. Pistolen hade han stoppat innanför byxlinningen. Några snökorn föll på hans axlar och huvud. Utandningsluften stod som ett moln kring honom. Han saktade farten, stannade och lyssnade på sirenernas ilskna ljud, sprang sedan hukande vidare. Det kändes som om bröstkorgen skulle ge vika för trycket, som om pumpen inte skulle klara påfrestningen. I villorna glimmade adventsstjärnor och ljusstakar, en julgran lyste idylliskt på en av tomterna. Han var tvungen att stanna igen. I ögonvrån registrerade han hur en man steg ur en bil. Mördaren såg sig om, tvekade en sekund, sprang tillbaka några meter och in på infarten till villans garage.

34 kommentarer:

  1. Ukjent bok, men spennende smakebit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just där var det faktiskt lite spännande :)

      Radera
  2. Sier det samme som Lene, tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag videre:-)

    SvaraRadera
  3. Har inte hört talas om boken, men jag gillade smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Kjell Eriksson är väl inte jättekänd i deckar-Sverige.

      Radera
  4. Ja, det er godt smakebitene er tilbake :)
    Krimmen du leser virker spennende, jeg har ikke lest noe av forfatteren så denne noterer jeg meg. Ha en fin søndag videre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har saknat smakebitarna :) Böckerna om Ann Lindell är tio stycken och man bör nog läsa dem i ordning.

      Radera
  5. En serie jag helt har missat, noterar i bakhuvudet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju bara andra boken jag läser, men om inte något radikalt händer så kan jag inte rekommendera dem.

      Radera
  6. Denna bok av Eriksson har jag inte läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att böckerna blir bättre, för naturligtvis har jag köpt på mig allihop.

      Radera
  7. Har ju läst hela serien, men inser att jag nog glömt det mesta ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att jag blir ett fan av Kjell Erikssson ;)

      Radera
  8. Tror at Sverige har utrolig mange krimforfattere, både kvinner og menn! Denne var ukjent for meg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis som Norge så är Sverige duktigt på krim :)

      Radera
  9. Kriminalromaner står sällan på min meny, men det händer. Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet knappt om jag vill kalla detta deckare, visst mördas någon, men det är inte mordfallen som har fokus.

      Radera
  10. Har inte hört talas om boken tidigare, men den låter spännande. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vilken tur jag hade som var precis vid det (enda?) spännande avsnittet i boken :)

      Radera
  11. Spännande smakbit! Har hört talas om författaren men inte läst något av honom ännu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör inte som jag i alla fall, och skaffa alla tio böcker på en gång. Prova först :)

      Radera
  12. Ukjent for meg, men sikkert en spennende bok.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, inte speciellt spännande än så länge...

      Radera
  13. Ny forfatter dette:) Spennende! Takk for smakebiten! Ha en herlig søndag videre!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju ganska många författare att välja bland :)

      Radera
  14. Jag läser inte så ofta deckare, men denna smakbiten var spännande! Författaren har jag inte hört om tidigare. Tack för tipset!
    Ha en fortsatt fin helg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är otroligt svag för (svenska) deckarserier och det var nog så jag hittade honom :)

      Radera
  15. Det låter spännande! Jag ser fram emot att läsa din recension så kan jag bestämma sen om jag ska ge mig på den här, för mig, okända författaren/polisserien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du är som jag och tycker att en deckare i första hand ska vara just det, så rekommenderar jag inte den här serien. Än så länge.

      Radera
  16. Fin smakebit, med flotte skildringer! Må notere meg boka!
    Ha en glad dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där stycket var faktiskt ganska lyckat :)

      Radera