onsdag 1 januari 2014

Månadsbokslut december 2013

Antal lästa böcker i december 2013: 7

72. Den döende detektiven av Leif G.W. Persson
73. Bytet av Joseph Finder
74. Sista jouren av Karin Wahlberg
75. De odöda av Johan Theorin med flera
76. Sparkle av Kaya McLaren
77. De första tolv av Justin Cronin
78. Udda av Sara Lövestam

Antal lästa sidor: 2615
Snittbetyg: 3.6

Kriminalroman: 2
Thriller: 1
Drama: 1
Chick-lit: 1
Skräck: 2

Boktolvan: 0
Hyllvärmare: 3
Tre på tre: 0
Kaosutmaningen: 3

Kvinnor: 3
Män: 3
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 3
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker: 0
E-böcker: 0
Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Månadens bästa: Udda av Sara Lövestam
Månadens sämsta: Sparkle av Kaya McLaren
Månadens överraskning: Den döende detektiven av Leif G.W. Persson
Månadens besvikelse: De första tolv av Justin Cronin
Månadens otäckaste: Equinox av John Ajvide Lindqvist i antologin De odöda

Kommentar:
Om månadens bästa: Många är det som sagt att Sara Lövestam är så bra, men jag fattade nog inte. Väldigt tunn och liten bok som bara tar ett par timmar att läsa, men innehållet...
Om månadens sämsta: Generellt så gillar jag feelgood och chick-lit, men det måste ändå hålla en viss nivå. Grundidén är bra och det kunde ha varit så bra, men det blev bara plumpt och krystat.
Om månadens överraskning: Gillade inte alls förra boken jag läste av GW, men denna var riktigt bra. Nu har jag i alla fall pinpointat min GW-ovilja till herr Evert Bäckström.
Om månadens besvikelse: Jag hade väntat mig så mycket mer, men det blev inte alls speciellt bra. Jag gillade början från år 0 jättemycket, men det sidospåret hade ju inte så mycket med resten att göra. Visst, tre(?) karaktärer får vi fortsätta följa, men det räcker inte.
Om månadens otäckaste: Jag hade ju förväntat mig att De första tolv skulle ha tagit den här platsen, men den hade inte en chans. Ajvide, sin vana trogen, gör mig faktiskt rädd.

10 kommentarer:

  1. Synd att du inte gillade Sparkle :/
    Jag har inte läst något av Ajvide än, men det kanske man borde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajvide kan jag verkligen rekommendera, om man gillar att bli lite skrämd :)

      Radera
  2. Aha, jag gillade Sparkle lite mer än du tror jag. Sara Lövestam har jag läst en av, det var en trevlig bekantskap. Kanske läge att läsa mer av henne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar tycka om den typ av böcker som Sparkle är, men den var bara för mycket för mig :) Lövestam blir det säkert mer av för min del.

      Radera
  3. Vad kul att du äntligen läste Lövestam och att du gillade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, äntligen kan jag sluta säga att jag snart ska läsa henne :) Faktiskt var boken bättre än jag hade förväntat mig.

      Radera
  4. Sara Lövestam är en författare jag måste stifta bekantskap med :) Har varit sugen på att läsa henne sedan Tillbaka till henne kom ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag till slut läste den där boken som stått så länge i hyllan :)

      Radera
  5. Och jag tycker det var synd att du inte gillade Cronin. Den är inte lika fantastiskt som första delen men helt klart bra. Vet dock inte hur den tar sig i svensk översättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog inte språket som störde, även om det var en hel del korrekturläsningsmissar, det var nog mer helheten. Hela första delen (om år 0) var helt fantastisk, men sedan blev jag så besviken när nästan hela den delen var helt onödig.

      Radera