måndag 18 april 2016

Film: Dark places

Titel: Dark places
Originaltitel: Dark places
Genre: Thriller
Regissör: Gilles Paquet-Brenner
Manus: Gilles Paquet-Brenner, Gillian Flynn (bok)
Skådespelare: Charlize Theron, Nicholas Hoult, Christina Hendricks, Corey Stoll, Andrea Roth
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: UK | Frankrike | USA
Längd: 108 min
Serie: -
Såg den på DVD 1 april 2016





Handling
Libby Day är den enda överlevande efter ett inbrott där hon blev vittne till mordet på sin mamma och sina systrar. Nu lever Libby med vetskapen om att hennes vittnesmål som sjuåring ledde till att hennes egen bror dömdes till livstids fängelse för det fasansfulla brottet. När en grupp true crime-entusiaster hittar Libby tjugofem år senare övertalar de henne att gå igenom händelseförloppet en gång till, och plötsligt dyker nya minnesbilder upp inom henne. Libby börjar ifrågasätta sin egen roll som huvudvittne och bestämmer sig för att ta reda på sanningen om sitt förflutna.

Min kommentar
När filmen Gone girl kom så hörde jag talas om den i veckor, både före och efter premiären. När filmen Dark places kom hörde jag ingenting. Jag upptäckte den mer eller mindre av en slump. För mig är det lite konstigt, eftersom jag av alla böcker jag läst av Gillian Flynn tyckt bäst om Mörka platser.

Efter att ha sett filmen så förstår jag, till viss del, varför den inte hajpats på samma sätt. Redan efter en relativt kort stund så tappar jag intresset, eller faktum är att det egentligen aldrig väcks. En stor del i detta har alla mörka scener. Alltså inte mörk som i dyster, utan mörk som på natten. Väldigt ofta såg jag absolut ingenting. När det gäller film så är ju inte det speciellt bra.

En annan stor orsak till att filmen aldrig griper tag i mig är Libby, eller Charlize Therons sätt att spela henne. Ja, faktiskt Charlize Theron själv. Hon ser alldeles för bra ut för att spela Libby. I min värld var Libby betydligt mer på dekis och mycket mer självömkande. Och man blir inte white trash bara för att man sätter på sig en keps, pratar lite mörkt och mystiskt och går slängigt.

Karaktärerna är inte alls lika starka som i boken, man kommer inte nära dem, vilket gör att deras val blir helt oförståeliga. Jag tycker inte heller att någon av dem spelar speciellt bra, eventuellt med undantag för de som spelar Ben, både som ung och äldre. Annars är det mest överspel som gäller. Trots det så blir alltihop lite som mellanmjölk.

I boken var dåtidstråden den som engagerade mig mest, i filmen känns det som att fokus ligger på nutid och jag upplever det lite som att det saknas en hel del bakgrund. Hoppen mellan då och nu är dessutom väldigt otydliga och det blir rörigt. Jag vet inte om jag hade fattat allt om jag inte hade läst boken. Eller så kanske jag hade fattat mer. Men jag tror inte sambon var helt med på noterna här.

Filmen är inte på något sätt lika mörk och mystisk som boken. Det räcker liksom inte att filma i mörker och att prata med en krystat mystisk röst för att en film ska bli mörk.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 275 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 24 246 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

12 kommentarer:

  1. Mörka platser är också min favorit av Flynns böcker. Har funderat på att se filmen, men jag blir mer och mer osäker på om jag verkligen ska göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade vetat vad jag vet nu så skulle jag aldrig ha köpt filmen i alla fall :)

      Radera
  2. Jag har varken läst boken (men jag ska senare i år) eller sett filmen, men jag tycker nästan lite synd om Charlize Theron. Hon lär ha relaterat starkt till karaktärens bakgrund, men hennes prestation tycks vara allmänt utskälld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad det var som inte stämde, men jag tyckte inte alls hon passade i rollen.

      Radera
  3. Visste inte att de hade gjort en film. Gillade boken men nu blev jag tveksam om jag vågar se filmen. Vill ju inte förstöra en bra bok med en halvljummen film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den här filmen har definitivt inte slagit stort, som Gone girl, och tyvärr är det inte speciellt svårt att förstå varför.

      Radera
  4. Då jag inte alls gillade boken (japp, lite som att svära i kyrkan i denna bokbloggssfär) så har jag ingen koll alls på att det fanns en film. Att den är för mörk, bokstavligt talat, ökar inte direkt på intresset ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte bra om boken, min favorit av Flynns böcker, men filmen tycker jag att man kan låta bli :)

      Radera
  5. Jag visste inte heller att den hade blivit film. Kommer nog å andra sidan inte att se den heller nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kanske ser jag om den någon gång när jag har lite trist, bara för att kolla om den verkligen var så... inte bra :)

      Radera
  6. Jag gav den en 4:a men håller med om det mesta :-) Jag köpte inte Libby i filmen, hon var för fin och slät. Och så tyckte jag det var en himla massa solsken i alla scener.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte riktigt ge den en fyra, men jag vet att jag var lite disträ och frånvarande när jag tittade. Kanske mest beroende på att jag ofta inte såg något :)

      Radera