söndag 10 april 2016

En smakebit på søndag: Ett andra liv

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

En bok som jag har längtat efter väldigt länge är Ett andra liv av S.J. Watson. Nu har jag äntligen fått den i min hand och börjat läsa. Tyvärr blev det inte speciellt mycket läst igår, hela förmiddagen spenderades på IKEA och sedan måste man ju gå igenom vad man har köpt. Bland annat blev det en vattenkanna, som läcker. Vilket ju kanske inte är så bra. Dyr var den också så nu funderas det på vad som ska göras med den. Vi har inte vägarna förbi IKEA speciellt ofta...

Min smakebit kommer från sida 17.
     Jag svänger runt hörnet och in på vår gata. Det står en polisbil parkerad några hus från vårt, men det är vår ytterdörr som står öppen. Jag börjar springa. Mitt huvud töms på alla tankar förutom att jag måste få träffa min son. Jag stannar först när jag är inne i huset, i köket, och ser Hugh stå framför mig och prata med en kvinna i uniform. Jag hinner registrera att Connors handduk och badbyxor ligger på elementet innan Hugh och poliskvinnan vänder sig om och ser på mig. Hon har ett noga instuderat, neutralt uttryck i ansiktet, och jag ser på Hugh att han har dåliga nyheter. Jag känner ett tryck över bröstet och hör mig själv ropa, som i en dröm: "Var är Connor? Hugh! Var är vår son?"

38 kommentarer:

  1. till Ikea måste man ibland, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men underligt nog så brukar det alltid bli mer handlat än vad som står på listan :)

      Radera
  2. Fy, vilken mardröm att komma hem till den situationen. Lätt att tänka sig att det värsta har hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är något som man inte alls vill föreställa sig.

      Radera
  3. Usch vilken mardröm! Jag har verkligen inte bestämt mig om jag ska läsa den här eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt vänta och se :)

      Radera
  4. Har inte läst Watson än, men har en av henne på läsplattan. Den ligger ju ganska bra där för en som sällan är deckarsugen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. E-böcker ligger väldigt bra på läsplattan. De syns inte och de tar ingen som helst plats :)

      Radera
  5. Fy - vilken situation! Den får nog vara för min del ;) Men stort tack för smakbiten!
    Hopas kannan återbördas till IKEA - någon annan ska kanske dit ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter hundra sidor så är detta det allra värsta som hänt, om det nu hade hänt något :)

      Radera
  6. Åh vad jobbigt! När man köper nåt så förväntar man ju sig att det ska funka... Watson är ytterligare en författare som jag är nyfiken på att läsa. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just en vattenkanna är ju lite dumt om den läcker...

      Förra boken, Innan jag somnar, tyckte jag väldigt mycket om. Denna vet jag fortfarande inte...

      Radera
  7. Vad dåligt att det ska vara så att grejjerna är trasiga!
    Tack för skrämmande smakbit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om vi har lyckats att laga den :)

      I den situationen så är det ju känslan som är hemsk, även om det kanske inte har hänt något ;)

      Radera
  8. Kanske kan du använda vattenkanna att plantera något i utomhus? Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har försökt laga den med lim, nästa steg blir silikon. Sedan får vi se :)

      Radera
  9. Tråkigt med läcka på ny grej. Är också nyfiken på att läsa den här. Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på att det kanske var dumt att börja läsa den på helgen, det blir nästan aldrig så mycket läst då. Och jag har lite problem att komma in i den.

      Radera
  10. Otäck smakebit. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just det har aldrig hänt mig, men känslan har jag upplevt. Den är inte mysig.

      Radera
  11. mardrömslik smakebit! tack för den! anmäl åtminstone till IKEA att du köpt en defekt produkt så kan du väl få lämna in den senare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag har valt smakbit ganska bra, för mer har nog egentligen inte hänt :)

      Jag har inte så bra erfarenhet av IKEA:s kundtjänst så vi har försökt laga vattenkannan i stället :)

      Radera
  12. Tack för smakbit! Känner inte till denna bok.
    Önskar dig en fortsatt fin och solig söndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nästan alldeles ny, kanske är det därför du har missat den. Nu har det faktiskt mulnat på här, men det gör inget för från och med nu blir det innetid och sport på TV :)

      Radera
  13. Oj vilken otäck och spännande smakbit! Den här hoppas jag läsa snart.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är detta fortfarande, efter drygt 100 sidor, det enda spännande som har hänt...

      Radera
  14. IKEA är trevligt att besöka men inte på helgerna. Den boken läste jag nyligen och tyckte rätt bra om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var knappt något folk där alls i lördags, tror det var för fint väder :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten. Blir nyfiken på den boken.

    SvaraRadera
  16. Den ligger och väntar på mig.

    SvaraRadera
  17. Tack för en otroligt spännande smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att jag har gett helt fel intryck av boken i den där smakbiten. Jag läser och läser, men det händer inget :)

      Radera
  18. Den låter ju lagom (=mycket) hemsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man hade ju kunnat hoppas det ;)

      Radera
  19. sv: Nä det här var ingen favorit hos mig :( seg bok med trista karaktärer!!
    Hör av dig till ikea så får du säkert en ny vattenkanna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag kommit till delen där allt blivit precis som jag trodde från början. Kanske kommer det en riktig twist senare. Hoppas det.

      Vattenkannan verkar vara lagad, den läcker i alla fall inte precis just nu :)

      Radera