tisdag 26 april 2016

Veckoutmaning: Min bästa Shakespeareupplevelse


Veckans utmaning på Kulturkollo: Shakespeare.

Vilken är din bästa Shakespeareupplevelse?

Det är väl lika bra att erkänna direkt. Shakespeare har aldrig tillhört mina favoriter. Precis som jag alltid har haft svårt för att läsa poesi och pjäser.

Detta är inte mitt bästa Shakespeare-minne (det kommer sedan), men om jag inte tar med den här upplevelsen också så blir inlägget så väldigt kort... Någon gång i slutet av 80-talet åkte jag med jobbet till en av våra leverantörer. Jag kommer inte riktigt ihåg var själva firman låg, men vi bodde i Stratford-upon-Avon. En av kvällarna var vi i London och tittade på Richard III. Jag minns inte jättemycket av det heller, men de som klagar över nutidens filmvåld och våldsamma spel borde ta en titta på det här teaterstycket. Från slutet av 1500-talet. Många av mina kollegor somnade. Själv höll jag mig vaken, men gillade det gjorde jag inte.

Min bästa upplevelse som har med Shakespeare att göra är nog när jag pluggade engelska i slutet av 90-talet. Jag har ju som sagt aldrig gillat det där med att läsa poesi, men under en lektion så läste vår lärare lite... ja, vad det nu var, av Shakespeare. Det var något helt annat när någon som visste hur man skulle läsa läste och faktiskt så gillade jag det.

Och min absoluta Shakespeare-favorit:
"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."

10 kommentarer:

  1. Jag tror det var just det som saknades i min skolgång! Någon som visste hur det skulle läsas. Man fick sitta själv och traggla stycken som man knappt förstod, inte undra på att det aldrig blev så roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag (egentligen vill jag inte använda ordet avskyr, men det ligger nära sanningen) gillar verkligen inte poesi, klarar bara inte av att läsa så som det ska läsas. Det blev en milsvid skillnad när någon som kunde läste, då blev det plötsligt begripligt och vackert.

      Radera
  2. Jag gillar poesi men har inte läst särskilt många pjäser. Men känner att jag verkligen vill läsa lite shakespeare. Vet ju liksom vad de flesta av pjäserna handlar om men vore kul att ha läst också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Hamlet, men gillar inte upplägget med repliker och så. Men dålig var den inte :)

      Radera
  3. Shakespeare kunde våld redan då. Kanske är Titus ännu värre. Shakespeare ska ju tas in genom örat och sedan genom ögat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda jag egentligen minns från den där pjäsen är huvuden som rullar lite överallt :)

      Radera
  4. Jag är inte jättepepp på Shakespeare eftersom jag inte gillar prat på vers. Men Rickard III med Ian McKellen i huvudrollen var riktigt häftig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte jag har sett filmen, det får räcka med pjäsen :)

      Radera
  5. Svar
    1. Det var väldigt många som hade slokande huvuden runt omkring mig :)

      Radera