tisdag 5 april 2016

Tematrio - Huvudstäder

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre böcker som utspelar sig i huvudstäder!

Först tänkte jag faktiskt att jag skulle hoppa över tematrion den här veckan, det tog emot väldigt när jag började fundera över var böcker utspelade sig. Sedan kollade jag lite ändå och sökte på måfå i mitt lilla bokprogram. Då dök det upp en bok som fick mig att komma på att jag ju kunde göra ett tema i temat.

1. I Änglar och demoner springer vi runt i Rom och tittar på nästan alla sevärdheter medan Robert Langdon jagar brödraskapet Illuminati längs ett fyrahundraårigt spår.

2. Da Vinci-koden gör i stort sett samma sak, fast i Paris och det gamla sällskapet är Prieuré de Sion. Robert Langdon letar ledtrådar i gamla konstverk.

3. I Den förlorade symbolen har vi förflyttats till Washington och även här tolkar Robert Langdon koder och symboler medan han springer runt i olika sevärdheter.

Temat i temat? Alla böcker är skrivna av Dan Brown.

18 kommentarer:

  1. En riktigt bra trio och kul med tema i temat. Jag har läst alla tre och gillat dom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sätter i alla fall fantasin i gungning och det är ju bra :)

      Radera
  2. Svar
    1. Det var väldigt längesedan jag lyckades med det :)

      Radera
  3. Kul tema :) Jag har bara läst Da Vinci-koden och den gillade jag, så jag vet inte varför det inte har blivit fler...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Da Vinci-koden har varit den klart bästa av dem. Om man inte är datornörd också, då är Gåtornas palats nästan lika bra :)

      Radera
  4. Har inte läst Dan Brown ännu men tänkte ta mig an Da Vinci-koden. Eller så ser jag filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att gilla den, vilken du än väljer :)

      Radera
  5. Jag valde faktiskt också en av Dan Browns böcker. Gillar dem riktigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är spännande och får en att börja googla saker :)

      Radera
  6. Snyggt tema i temat! Har läst samtliga. För ovanlighetens skull. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet precis vad du menar, det är inte ofta jag läst alla i någon tematrio :)

      Radera
  7. Svar
    1. Ja,de är säkert fina i verkligheten också, men jag har bara varit i Rom av dessa :(

      Radera
  8. Ja det var bra gjort, får ta och läsa de böckerna någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du har inte läst dem? Jag tror du kan tänkas gilla :)

      Radera
  9. Gillar verkligen Dan Brown :) Bra ide till detta tema :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att han inte skriver tillräckligt "fint" enligt vissa, men det är olidligt spännande och jag börjar fundera på massor av olika saker när jag läser dem :)

      Radera