måndag 4 april 2016

Film: Mockingjay Part 2

Titel: Mockingjay - Part 2
Originaltitel: The Hunger Games: Mockingjay - Part 2
Genre: Science fiction
Regissör: Francis Lawrence
Manus: Danny Strong, Peter Craig, Suzanne Collins (bok)
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Donald Sutherland, Philip Seymour Hoffman, Julianne Moore
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 137 min
Serie: Hungerspelen (3)
Såg den på DVD 25 mars 2016


Handling
Medan nationen Panem är i fullskaligt krig, konfronterar Katniss President Snow i en slutgiltig uppgörelse. Tillsammans med sina närmaste vänner; Gale, Finnick och Peeta ger hon sig ut på ett uppdrag där de måste riskera allt för att rädda Panems invånare samt arrangera ett lönnmordsförsök på President Snow som har blivit mer och mer besatt av att förgöra henne. De dödliga fällorna, fienderna samt moraliska valen som väntar kommer utmana Katniss mer än vad någon arena i Hungerspelen någonsin gjort.

Min kommentar
Då var det alltså äntligen dags att se den fjärde och avslutande filmen på den fantastiska trilogin. Den har varit mycket efterlängtad och vi hade egentligen tänkt se den på skärtorsdagen, men sambon blev sen från jobbet och filmen är drygt två timmar lång. Följaktligen fick den vänta till fredagen och det gick ju minst lika bra.

Först vill jag bara undra lite över det här oskicket att dela upp sista boken i en serie i två filmer. Jag förstår det inte och i det här fallet blev det heller inte speciellt bra. Egentligen mer dåligt. Det som behövdes från första filmen hade lätt kunnat klämmas in i den här, utan att den hade blivit mycket längre. Då hade jag dessutom inte behövt fundera över början av filmen, när vi kastas direkt in där första delen slutade. Innan jag kom ihåg vad som hade hänt där så gick det en bra stund och förvirringen var stor. När det går ett år mellan två filmer så kanske man kunde ha kostat på sig en snabb sammanfattning. I alla fall för de som är så gamla som jag och har mängder av annat i huvudet.

Det var ju ett tag sedan nu som jag läste de här böckerna och jag minns inte några detaljer alls egentligen, men av det som kommer tillbaka under filmens gång så verkar det mesta stämma väldigt bra. Det enda som jag tycker är lite oklart, i filmen, är [spoiler]varför Katniss sköt Coin, om jag inte hade läst boken så skulle jag nog ha blivit väldigt förvånad där[/spoiler]. I boken framgår det väldigt tydligt att Coin är en precis lika usel ledare som Snow, den känslan får jag inte alls i filmen.

Jag gillar Katniss utveckling från den egocentriska veliga tonåringen, som inte ens kan välja pojkvän, till den starka ledarfigur som hon mot sin vilja tvingas bli. Mest av allt gillar jag att en kvinna för en gångs skull ser trött och sliten ut och inte är perfekt sminkad och friserad när hon är i strid. Generellt sett så gillar jag egentligen inte Katniss. Alls. Men hon går sin egen väg och ingen kan tvinga henne att göra något hon inte tror på. Det måste man ju beundra. För mig, som alltid har varit i Team Peeta, så blev nog filmens Peeta-version något av en besvikelse. Jag vet inte riktigt vad som är fel, men jag får inte alls samma känsla för honom. Donald Sutherland gör sin Snow helt fantastiskt bra och det är nog honom jag kommer ihåg mest av alla.

Precis som i böckerna så saknar jag bakgrunden till hur det blev som det var. Det hade varit intressant att få veta hur allt startade, men nu vet vi ju i alla fall hur det slutar. Hollywood-slutet hade jag kunnat vara utan, men på det hela taget så är det ett nöjaktigt slut på en bra serie.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 151 betyg).
IMDb hade den 6,7 i genomsnitt (beräknat på 124 323 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

10 kommentarer:

  1. Betyget ser ju lovande ut :-) Vi ska dock se The Martian först tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Martian ja, den var ännu bättre :)

      Radera
  2. Jag har inte sett den här än, men gissar att jag kommer tycka ungefär som du av det jag hört om filmen hittills. Katniss är ju i boken inte speciellt sympatisk ( förutom att hon offrar sig för lillasystern ) precis som du säger, men märkligt nog gillar jag henne så himla mycket ändå. Jag brukar normalt gilla sympatiska karaktärer och Katniss i boken manipulerar och är trulig och velig och ändå så fantastisk i mina ögon. Tycker mycket av det där försvunnit i filmerna. Ändå tycker jag filmerna är ok, men de når inte alls upp till känslorna böckerna väcker hos mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker nog ungefär samma om Katniss då, men jag tycker lite att de har missat hela hennes personlighet i filmerna. Det kanske är medvetet, för hon är ju som sagt inte direkt någon sympatisk figur i böckerna. Jag tycker ändå att de har lyckats väldigt bra med filmerna, de har ju inte förstört alltihop :)

      Radera
  3. Hoppas hinna se denna under veckan.

    SvaraRadera
  4. Jag är också ganska förvirrad av att de delar upp en bok i två filmer. Det känns bara som ett sätt att mjölka mer pengar och det i sin tur leder till en urvattnad handling. Jag gillade dock första filmen men sen blev det bara sämre och sämre. Håller även med dig angående de flera frågetecken under filmens gång. Har man inte har läst böckerna finns det flera partier i filmen som blir oförståeliga. Ibland ska man kanske bara låta böcker få vara böcker och inte tvunget filmatisera dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade definitivt räckt med en film för sista boken och jag gillar inte alls att de gör så här. Det känns så girigt på något sätt. Jag är glad att jag har läst böckerna, för jag kände nog att en del hade förvirrat mig om jag inte hade haft "facit" :)

      Radera
  5. Jag tror du och jag fick ganska olika intryck av filmen :) Till exempel Coin tycker jag nämligen att de blev nästan lite övertydliga med, att lyfta fram hennes usla sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag tycker Coin var så obehaglig i böckerna och jag minns att jag vred mig av obehag. I filmen kände jag inte något av det, men det kan ju bero på att de var för övertydliga, att det liksom inte blev obehagligt utan mer pang på :)

      Radera