tisdag 26 april 2016

Tematrio - Parrelationer

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre "starka" romaner som handlar om parrelationer.

Ja. Jag läser ju inte så där jättemånga böcker med "starka" parrelationer, i alla fall inte så som jag tolkar det. Alltså gör jeg en lite... friare tolkning. Kanske. Jag vet inte. Vad är egentligen en "stark" parrelation?

1. Dit drömmar färdas för att dö av Mattias Edvardsson beskriver inte någon sund relation. Inte på något sätt. Hemskheterna eskalerar och kulminerar i mordet på en liten pojke. Bygger på Bobby-fallet, men är författarens tolkning av vad som kanske hände.

2. I fyra par skor av Detta Prada handlar det inte bara om paret Elektra och Fabio, men det är de som är de egentliga huvudpersonerna. Väl. Visar hur det kan gå när man försöker förverkliga sig själv. Så till den milda grad.

3. Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson handlar om relationen mellan Per och Hanna (och Pers mamma). Man kan väl kalla detta faction och historien handlar om Yngsjömordet 1889.

18 kommentarer:

  1. Djävulen hjälpte mig har jag läst och tyckte den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var mycket bättre än jag hade väntat mig :)

      Radera
  2. Har inte läst ngn av dessa! Men låter rätt hemska allihop.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Mina fötter gillar inte skor alls :)

      Radera
  4. Åh, jag vette tusan om jag är med denna veckan. Svårt ämne ju :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde inte jag skulle få ihop tre, men det gick :)

      Radera
  5. Djävulen hjälpte mig var riktigt bra. Edvardssons bok verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattias Edvardsson har blivit lite av en favorit hos mig, efter tre väldigt bra böcker.

      Radera
  6. Inte läst någon av dessa, men både Dit drömmar färdas för att dö och Djävulen hjälpte mig finns på min att läsa-lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att de har kommit så långt i alla fall :)

      Radera
  7. Caroline Erikssons bok har jag ju läst, man väntar liksom på fortsättningen nu, efter "Inga gudar jämte mig", vad gäller den där Svenska mord-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Inga gudar jämte mig än, men köpte den på bokrean :)

      Radera
  8. Har inte läst någon av dina böcker.

    SvaraRadera