tisdag 12 april 2016

Top Ten Tuesday: Böcker som alla Stephen King-belackare borde läsa


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Books Every X Should Read (up to you! Examples: every history nerd, memoir lover, ballet lover, feminist, college student, etc etc.).

Jag har lite svårt att hitta på egna uppgifter och teman så jag tänker helt enkelt vara så fräck att jag återanvänder en lista jag gjorde i november 2013. Återanvändningen kan också ha lite att göra med att jag tycker det har varit på tok för lite Stephen King här på bloggen den senaste tiden.

I en av de böcker jag läste i mars, John Ajvide Lindqvists novellsamling Låt de gamla drömmarna dö, så jämför han faktiskt Stephen King med Selma Lagerlöf. Bara det... Alltså: tio bokrekommendationer för den motsträvige King-läsaren.

1. Varsel (eller The shining) (skräck)
2. 22/11 1963 (den får nog vara science fiction, eftersom den handlar om tidsresor, går som TV-serie på Fox)
3. Pestens tid (fantasy)
4. Det mörka tornet (fantasy)
5. Staden som försvann (vampyrer).
6. Den gröna milen (filmen är kategoriserad som drama)
7. Flickan som älskade Tom Gordon (får nog också klassas som drama)
8. Under kupolen (drama kombinerat med science fiction, svår att genrebestämma, den har i stort sett inga som helst likheter med TV-serien)
9. Höstgärning (drama, novell som filmen Stand by me bygger på)
10. Vårbedrift (drama, novell som Nyckeln till frihet bygger på)

12 kommentarer:

  1. Denna lista kommer att sparas! Har inte läst någon roman av King så detta är nog bra tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort några olika listor med hans böcker, det är svårt att bara välja tio så det byts ut någon med jämna mellanrum :)

      Radera
  2. Måste verkligen läsa lite King snart. Är så sugen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen är jag också det, men det kommer ju en ny i maj :)

      Radera
  3. Intressant. Jag har ju ännu inte fastnat för herr King ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, alla kan ju inte gilla honom, men han har skrivit så många olika typer av böcker så det borde inte vara omöjligt att hitta något som kan passa :)

      Radera
  4. Jag orkade inte komma på något ämne till idag, så jag fick hoppa över :) De enda jag inte har läst av dessa är Pestens tid, Det mörka tornet och Under kupolen.

    Tittade du på 11.22.63 igår? Jag råkade glömma bort det och kom in tio minuter för sent, men såg ändå första avsnittet. Lite besviken är jag. De ändringar de har gjort har inte varit till seriens fördel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har alltså inte läst Kings bästa då ;)

      Jag spelar in 11.22.63 och väntar tills jag har några avsnitt. Har så svårt för det där med ett avsnitt per vecka, glömmer så snabbt :)

      Radera
  5. Varsel har jag läst hur många gånger som helst. Den är underbar! Som tur vad var inte Jurtjyrkogården inte med för den fick mig att sluta läsa hans böcker (jag la av mitt i) :). Nu för tiden är jag alldeles för mesig för mesig för många av hans böcker. Men jag har ju Liseys berättelse liggandes som nu blivit en gammal hyllvärmare och inbillar mig att den inte är så läskig. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Jurtjyrkogården? Det var ju längesedan jag läste den, men jag älskade den. Inte lika mycket som Varsel, men nästan :)

      Liseys berättelse liknar inte någon av skräckhistorierna. Har något svagt minne av att han sjabblar bort slutet, som vanligt, men innan dess var den väldigt bra. Gav den 4,5 i betyg... det var nog den här boken som fick mig att inse att "the King is back" :)

      Radera
  6. Mina favoriter var inte med (utom Höstgärning). Är det i ordning, så man ska börja från 1:an och arbeta sig nedåt? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu inte lyckats få med alla mina favoriter av King på en topp-tiolista ;) Det är med stor vånda de här listorna görs... Nej, de står inte i någon speciell ordning, förutom att jag kanske kom på dem i den ordningen och sedan har det bytts ut någon här och någon där :)

      Radera