lördag 23 april 2016

"Galveston" av Nic Pizzolatto

Författare: Nic Pizzolatto
Titel: Galveston
Genre: Thriller
Antal sidor: 245
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Galveston
Översättare: Lina Erkelius
Serie: -
Förlag: Kalla kulor
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2015
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 4 april 2016




Första meningen: En läkare tog bilder på mina lungor.

Baksidetext
Samma dag som Roy Cady får ett illavarslande cancerbesked av sin läkare, inser han att hans boss, en brutal lånehaj och barägare, vill se honom död. Någonting som påstås vara ett rutinuppdrag är i själva verket en dödsfälla för Roy, men när röken lagt sig är det han som lever och hans mördare som ligger kvar. Men kvar på platsen och i högsta grad vid liv är också Rocky, en ung kvinna med trasigt förflutet. Efter att ha hämtat upp Rockys lillasyster flyr trion från New Orleans till Galveston, Texas, i ett fåfängt försök att undkomma sina fiender.

Min kommentar
Jag tvekade länge innan jag bestämde mig för att jag ville läsa den här boken. Det var först när den av Svenska Deckarakademin fick priset som bästa översatta kriminalroman som vågen vägde över. Och att författaren ligger bakom TV-serien True Detective, som jag inte sett. Än. Alla verkar ju tokälska den i alla fall.

Jag är förmodligen helt fel ute när jag säger att jag tänker hårdkokt deckare från 30-talet, à la Dick Tracy, när jag läser. Förutom att Roy Cady är väldigt mycket skitigare och mörkare än Dick Tracy. Och han har heller ingen trenchcoat. Eller hatt. Men det beror nog bara på att det är för varmt.

Huvudpersonen, Roy Cady, är som sagt ingen glad och ljus personlighet. Detta är ännu en stentuff hårding med ett (antytt) hjärta av guld. De här antydningarna om den goda människan någonstans långt därinne fungerar inte speciellt bra. De förstörs helt av Cadys sätt att se på världen. Speciellt unga kvinnor. Jag blir rent ut sagt äcklad av hans sätt att se och tänka på Rocky och det gör mig nästan tokig. Samtidigt hoppas jag verkligen att det är karaktären som är gubbsjuk och inte författaren.

Huvudtråden, eller vad man ska kalla den, utspelar sig 1987 och det är möjligt att boken är ett tidsdokument, men alla musikreferenser är bortkastade på mig. Tyvärr försvinner lite av spänningen eftersom man också får läsa om vad som händer tjugo år längre fram, 2008. Det betyder ju att man har facit, så att säga, men man vet inte riktigt hur man kom dit. Dessvärre blev jag riktigt less på alla antydningar man får om att något hemskt har hänt genom att hela tiden (i tråden som utspelar sig 2008) läsa "metallen i mitt huvud", "skruvarna i min kropp" och så vidare i all oändlighet.

Miljön är helt fantastiskt beskriven och trots att jag aldrig varit i amerikanska södern så kan jag nästan se allt framför mig. Framför allt så känner jag den fuktiga värmen, men även lukter och ljud tränger sig på.

Jag har nog generellt sett lite svårt för skildringar av den här miljön, med tillhörande karaktärer, och jag kan inte alls relatera till denna mörka värld helt utan hopp. Även om inte allt behöver vara rosaskimrande så stör det mig när allt är nattsvart och utsiktslöst. Jag behöver tydligen en strimma av ljus.

Egentligen skulle jag vilja sätta 3,75 i betyg på boken, den är för bra för 3,5 men inte tillräckligt bra för 4. Det måste ju dock finnas gränser för hur många betygssteg man har.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,0 och genomsnittet 3,72 (beräknat på 11 betyg).
Goodreads hade den 3,73 i genomsnitt (beräknat på 8 090 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Galveston: Lottens bokblogg, Zellys bokblogg och Bokmalen.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. Tja, vi verkar ju inte ha tyckt så olika :-)
    Det där gubbsjuka störde mig väldigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en hel del lyfta ögonbryn. Gillar inte den delen alls.

      Radera
  2. Nu blev jag inte lika sugen på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det inte varit för det gubbsjuka så hade jag nog gillat den mer :)

      Radera
  3. Denna ser jag så mycket fram emot. Skall nog läsa den ganska snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den mer än jag gjorde :)

      Radera
  4. Du måste se första säsongen av True Detective, den är ett mästerverk tycker jag. Kanske inte så mycket för själva handlingen som för karaktärerna och miljöerna, det är så udda och så snyggt gjort. Andra säsongen var också bra, men jag gillade skådespelarinsatserna bäst i säsong ett. Å andra sidan låter det som den här boken är litet av samma upplevelse som True Detective, amerikanska södern, fuktig värme, depression, prostitution, trailer parks, och det gillade du ju inte... Gubbsjukt är det litet i True Detective också faktiskt, vilket jag retade mig på. Men Matthew McConaugheys och Woody Harrelsons skådespelarinsatser uppvägde det. Frågan är om boken är något för mig, om stämningarna motsvarar varandra, men skådespelarinsatserna saknas..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett första avsnittet på True Detective, men av någon anledning blev det inte fler just då. Boxen med första säsongen står i alla fall och väntar. Utan att ha sett serien så låter det i alla fall som att de liknar varandra väldigt mycket. Förmodligen skulle du gilla Galveston :)

      Känner mig väldigt tudelad till den här boken, den hade väldigt mycket av precis sådant som jag inte alls uppskattar, men samtidigt var den riktigt bra skriven. Tyvärr har jag ju upptäckt nu att jag inte riktigt klarar när allt bara är nattsvart och det kan man nog säga att denna var.

      Radera
  5. Nu kollar jag bara på ditt betyg eftersom jag inte bestämt om jag ska läsa den än. Tvekar fortfarande, det finns ju så många böcker att några måste man ju välja bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betygsättningen på denna är lite skakig och jag hade faktiskt problem, något som jag aldrig brukar ha. För mig var den alldeles för mörk och tung och helt utan hopp...

      Radera
  6. Kan vara en bok för mig, trots sunkig kvinnosyn. Älskade första säsongen av True Detective.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den sunkiga kvinnosynen hör till och är ett faktiskt exempel på hur det fungerar i Södern. Fortfarande.

      Radera
  7. Köpte boken för "true Detective season 1" som jag tycket var fantastiskt bra, sttoryn kommer jag knappt ihåg men skådespelarna Matthew McConaugheys och Woody Harrelson!
    jag tyckte den var överraskande bra trots att jag har svårt med jag-personer som inte är speciellt sympatiska.Sedan gillar jag egentligen inte det här med tillbakablickar om de inte görs väldigt bra och det blir inte riktigt bra här. Men miljön är ju fantastiskt beskriven både den amerikanska södern och "trailer park". Men som du skriver så är den ju riktigt nattsvart men ibland kan det ju vara bra med en "feel bad" bok?
    Jag hade nog gett den en 4:a.
    (Angående kvinnosynen så behöver man nog inte gå till amerikanska södern, den går så bra att höra vad en del säger på vårt eget språk. Men samtidigt tycker jag det är fel att ta bort den delen eeftrsom det är i jag person den är skriven och om det tas bort så är det inte samma person)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, den sunkiga kvinnosynen hör ihop med huvudpersonen och när det är så tydligt som här så påverkar det inte alls bokens betyg. Feelbad-böcker funkar till viss del för mig, men det är totalt becksvart och inte en strimma ljus så brukar det bli för mycket. Trots att jag inte alls är någon ljus och glad person, egentligen ;)

      Just upplägget med då och nu förstörde lite för mig, jag är inte speciellt glad i historier som inte berättas kronologiskt. Dessutom så förtog ju nutiden spänningen i dåtiden.

      Jag tyckte en 4:a var för mycket, men 3,5 var egentligen för lite.

      Radera