söndag 24 april 2016

En smakebit på søndag: Middagsmörker

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har varit mycket annat den senaste tiden och jag har nog inte läst riktigt så mycket som jag skulle ha önskat. Trots långa bussresor. Och nu i helgen har det inte blivit speciellt mycket heller, eftersom vi varit och hälsat på min familj. Men nu ska allt nog återgå till det normala.

Boken jag läser nu är Middagsmörker av Charlotte Cederlund, som ska vara en blandning av samisk mytologi och fantasy.

Min smakebit kommer från sida 106.
Ráijá har precis trugat på mig en extra portion linsgryta när Olivia kommer för att hämta mig. Jag är fortfarande både blåspräcklig och trött. Efter samtalet med Olivia igår hade jag svårt att somna. Borri noaidi och Nåjdernas råd snurrade i vilda serpentiner i mitt huvud och det var först långt efter midnatt som jag somnade av ren utmattning.
     Trots det ger tanken på att få träffa Olivias pappa mig ny energi. Jag längtar efter att få lämna hemligheten vidare till rådet. Då har jag gjort en av sakerna som andarna förväntar sig av mig. Har jag tur behöver jag aldrig utföra den andra.

32 kommentarer:

  1. Denna är jag väldigt intresserad av att läsa, inte minst på grund av det samiska inslaget :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken gjorde mig väldigt mycket mer nyfiken på det samiska :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten, är sugen på denna bok

    SvaraRadera
  3. Den här får jag lust att läsa, verkar spännande. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är spännande och väldigt mycket fantasy, fast i vår "verkliga" värld :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten, den kände jag faktiskt inte till tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som tycker att jag har tjatat om denna i evigheter :)

      Radera
  5. Åh, jag är så nyfiken på den här :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den här är jag väldigt nyfiken på - den ligger i min önskelista hos Adlibris ;)
    Tack för sm akbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt speciell och annorlunda mot vad jag läst tidigare :)

      Radera
  7. Spännande inslag i boken, tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  8. Samisk mytologi och fantasy låter som en strålande kombination :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man skulle ju kunna tycka det :) Jag gillade den :)

      Radera
  9. blir lite nyfiken på den samiska mytologin. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nog lite förvirrad när mytologin liksom flyttade ut i verkligheten, men jag gillade :)

      Radera
  10. En blandning av mytologi och fantasy låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annorlunda kombination, åtminstone för mig, men den slog väl ut :)

      Radera
  11. Tack för en intressant smakbit. Låter som en bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var intressant, min kunskap om samer är minimal.

      Radera
  12. Den här låter lockande, och snyggt omslag. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är vackert som en tavla :)

      Radera
  13. Låter intressant och spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är den onekligen. Det är inte varje dag som man läser om samer.

      Radera
  15. Spännande. Den vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag dessutom hört att detta ska bli en trilogi. Så förvånande ;)

      Radera