söndag 3 april 2016

Månadssammanfattning utmaningar mars 2016

Det känns som att jag är med i så många utmaningar, officiellt eller inofficiellt, att jag behöver göra något slags sammanfattning över vad som hänt varje månad. Annars tror jag faktiskt inte att jag kan hålla ordning på mig.

Så här gick det i mars.

Antal
Tanken är att jag ska läsa 72 böcker och det betyder sex böcker varje månad. Jag hann med hela nio böcker i mars, vilket betyder att jag nu ligger på fem plus.

Boktolva
I mars läste jag faktiskt två böcker från boktolvan, det kommer nämligen inte att bli någon sådan läst i april. Tror jag.

Den första var Triptyk av Karin Slaughter, en väldigt bra bok som var helt i min smak. Den andra var Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt, som också var en väldigt bra bok. På ett helt annat sätt. Jag är grymt nöjd med månadens boktolvor.

Spänningsutmaningen
Dödens kemi av Simon Beckett var mitt val för spänningsutmaningen i februari. En bok som stått i hyllan i flera år. Den var både spännande och bra.

I april tänker jag läsa Jag lät dig gå av Clare Mackintosh.

Månadens bästa bok
Hela sju böcker fick betyget 4, det är nästan omöjligt att bestämma vilken som var den bästa. Jag tror Mios blues av Kristina Ohlsson vinner på knockout.

Finish That Series
Även här försökte jag ha lite framförhållning inför april och läste tre böcker. Det blev Ett sista andetag av Stephen Booth, Hela havet stormar av Arne Dahl och De utstötta av Elly Griffiths. Ingen serie blev dock färdigläst.

Världsomsegling
I Hela havet stormar av Arne Dahl flängde jag runt i stort sett hela Europa plus en avstickare till USA, men jag tycker att besöken var för korta och dessutom egentligen aldrig utomhus så inga resor inom Världsomseglingen i mars.

Hyllvärmare
Min satsning på hyllvärmare (min definition) betalade sig bra, hela åtta böcker lästa. Det blev Dödens kemi av Simon Beckett, Ett sista andetag av Stephen Booth, Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt, Hela havet stormar av Arne Dahl, De utstötta av Elly Griffiths, Låt de gamla drömmarna dö av John Ajvide Lindqvist, Corpus delicti av Elias Palm och Triptyk av Karin Slaughter som äntligen kan bockas av. Sex av dem fick en 4 i betyg, en fick fick 3,5. Den åttonde var en novellsamling där mycket var väldigt bra och en del inte riktigt så bra. Ett bra facit tycker jag.

Ta kontroll över bokhyllan
Anna på Fantastiska berättelser har en mer generös syn på hyllvärmare och i den här utmaningen ska böcker som funnits i bokhyllan sedan senast december 2015 räknas. Alltså blir det nio böcker för mig. De åtta här ovanför plus Mios blues av Kristina Ohlsson.

E-böcker
Inga e-böcker lästa i mars, men jag ligger fortfarande en plus.

Bilderna på de böcker som är lästa är länkade till inlägget om boken.

4 kommentarer:

  1. Ser ut som du läst många spännande böcker denna månaden.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att ligga på plus, jag ligger ständigt på minus så får sänka mina förhoppningar lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar försöka ta i i underkant. Det är mycket roligare att läsa "för mycket" än att kanske känna sig stressad för att man har läst "för lite" :)

      Radera