tisdag 19 april 2016

Veckoutmaning: Nederländerna

Veckans utmaning på Kulturkollo: Nederländerna.

Vad du tänker på när du tänker på Nederländerna?
Det första jag tänker på är nog förmodligen fotboll och hur otroligt kul det var när fotbolls-EM gick i Göteborg (1992 tror jag) och alla dessa orange kuliganer sprang runt på stan.

Det andra är säkert ost, nästan alla ostar som jag gillar kommer därifrån. Andraplatsen kan vara delad med tulpaner. Sedan kommer nog cannabis.

Faktum är att jag precis just nu är i Nederländerna (vilken slump!) och igår var vi i Amsterdam. Jag visste ju alltså att cannabis är lagligt här och lätt att få tag i, men jag hade ingen aning om riktigt hur illa det var. Om man säger så. De har cannabis i allt (om man vill); kaffe, choklad, kakor, klubbor, glass, energidrycker... och så vidare. För mig personligen kändes det väldigt konstigt att se och sanningen är att vi var lite oroliga för att köpa ät- och drickbara saker eftersom vi inte var säkra på om de var "rena".

I morgon ska vi åka och titta på blommor i Keukenhof och då lär vi få se fler av den här varan. Den här blomsterprakten hittade vi i Amsterdam, närmare bestämt Begijnhof.

14 kommentarer:

  1. Okej, 1992 gillade jag också fotbollsspelarna. De och skottarna. Tyskarna not so much. Ser fram emot en helg med ost, tulpaner och konst. Cannabis klarar jag mig utmärkt utan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åt inte så mycket ost, men både sambon och min mamma tyckte osten var smaklös. Kan inte riktigt uttala mig om det eftersom det är så jag gillar den :)

      Radera
  2. Keukenhof är jättefint. Missa inte att köpa färska stroopwafels från de ambulerande matvagnarna. Cannabisfria, supergoda och såldes vid en väderkvarn (Keukenhofmolen) sist jag var där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inga stroopwafels, men å andra sidan lät det inte så gott när jag kollade vad det var :) Däremot var blommorna ofantligt mycket finare än jag hade förväntat mig :)

      Radera
  3. Goudaosten man köper i Sverige är oftast inte från Holland, namnet är tyvärr inte namnskyddat.

    SvaraRadera
  4. Det här var verkligen ett sammanträffande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag såg temat trodde jag nästan att jag såg i syne :)

      Radera
  5. Nej, men så skoj att du är i Holland just nu :)
    Jag ska också åka dit på våren någon gång för att se blomsterprakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen var detta helt rätt tid för en tripp dit, om man vill se blommor. Jag kan inte annat än hålla med om det :)

      Radera
  6. Amsterdam är så fint! Det är liksom en sagostad om man jämför med andra städer i Holland, Haag är exempelvis helt annorlunda. Om ni får en chans så är även Delft jättefint, de har ett otroligt pannkakshus (utan cannabis). :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pannkakshus låter ju intressant. Tyvärr blev det inte någon tur till Delft, men man kan ju åka dit igen :)

      Radera
  7. Har alltid velat åka till Amsterdam. Intressant att cannabis är så väldigt öppet förekommande, visste ju att det är lagligt men trodde att det fanns mer på typ vissa caféer. Aja, ost och tulpaner är i alla fall härligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I varenda souvenirbutik man gick in i fanns det mängder av cannabisvaror. Alltså. I souvenirbutiker. Inte specialaffärer. Det kändes inte jättebra. Ost och tulpaner är i alla fall ofarligt att titta på :)

      Radera