torsdag 7 april 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Ä

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

Jag kan ju inte annat än hålla med enligt O, Ä måste vara den svåraste bokstaven (även om jag nu inte tror att Ö kommer att bli lättare för mig). Det finns ju inga namn på Ä... Detta kommer, i särklass, vara den tråkigaste listan någonsin.

1. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på Ä vill du lyfta fram?
Jag kan helt ärligt inte komma på en enda kvinna med vare sig för- eller efternamn som börjar på Ä.

2. Vilken bok med en titel som börjar på Ä tycker du är läsvärd?
Är det någon där? av Marian Keyes golvade mig totalt och jag kan inte annat än älska böcker som fullständigt överrumplar mig på det sättet.

3. Vilken kulturellt verk som film, sång eller kanske tavla på Ä tycker du om?
Marie Fredrikssons Ännu doftar kärlek är en av de finaste låtar jag vet. Fortfarande.

4. Finns det någon kulturell kvinna på Ä som du är nyfiken på?
Se svar under punkt 1.

16 kommentarer:

  1. Jag kom inte heller på några kulturella kvinnor på Ä. Men jag håller med om att Ännu doftar kärlek är en vacker visa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letade förtvivlat efter namn på Ä, men det gick bara inte att hitta någon.

      Radera
  2. Det var omöjligt att hitta kvinnor den här veckan, jag fick fuska lite

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju fuskat tidigare, men jag kom inte ens på något sådant :)

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, det är ju inte så många som använder den :)

      Radera
  4. Har du med Ännu doftar kärlek så är det en bra vecka. Den är så vacker.

    SvaraRadera
  5. Ännu doftar kärlek tänkte jag på, men det blev en annan sång.. Och det är väldigt svårt att hitta namn på Ä men det finns några finländska efternamn..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låttitlar på Ä hittade jag många, men jag visste att jag hittat rätt när Ännu doftar kärlek dök upp :)

      Radera
  6. Är det någon där? golvade mig också. Jag blev verkligen SÅ tagen av den, det var inte vad jag hade väntat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt oförberedd och jag bara älskade det :)

      Radera
  7. Ännu doftar kärlek är verkligen vacker!

    SvaraRadera