torsdag 14 april 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Ö

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

Ö var i alla fall lite lättare att få ihop, men hela tiden faller det på den där favoritförfattaren...

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på Ö?
Jag kunde inte hitta en enda kvinnlig författare med ett namn som börjar på Ö. Så jag fuskar och väljer en som har ö i namnet åtminstone. Jag har bara läst en enda bok av Sara Lövestam, men inhandlade i dagarna två till. Och jag tror jag kommer att gilla dem.

2. Finns det någon annan kulturpersonlighet på Ö som du gillar?
Jenny Östergren Strömstedt verkar ju ha kvar sitt gamla efternamn. Tack och lov. Annars hade jag knappt hittat någon på den här punkten heller. Men Jenny gillar jag, hon verkar inte vara rädd för att säga vad hon tänker eller göra bort sig. Och hon verkar vara en kul prick.

3. Vilket kulturellt verk av och/eller om en kvinna, med Ö i titeln vill du lyfta fram?
För väldigt många år sedan hörde jag en låt på radion som bara gick rätt in i hjärtat. Det tog evigheter innan jag lyckades hitta den, efetrsom jag varken hade titel eller artist, men till slut visade det sig att det var Hennes ögon av Marianne Flynner. Jag hittade den till och med på youtube...


4. Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Ö som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?
Jag har visserligen lyssnat en del på Tove Östman Styrke, men det var i början av hennes karriär och jag gillade verkligen hennes musik. Sedan försvann hon och jag har inte riktigt hittat henne igen.

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nej, det finns betydligt fler namn på ö :)

      Radera
  2. Sara Lövestam verkar spännande, tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det kan vara en författare som du gillar.

      Radera
  3. Åh, jag borde haft koll på att Östergren fortfarande heter så. En av mina förebilder! Lövestam var ett bra "fusk". Har läst flera av hennes böcker och gillat. Bäst är nästan grammatikboken, men det kanske krävs att man är språknörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var egentligen rena turen att jag hittade Jenny, visste inte heller att hon hade kvar Östergren :) Jag har funderat på att läsa Grejen med verb, lite av en språknörd är jag ju och jag var nog den enda i klassen (under hela skolgången) som älskade grammatik :)

      Radera
  4. Du var riktigt klurig du :). Jenny Östergren Strömstedt är bra på det hon gör måste jag säga. Kul med smarta, duktiga kvinnor i TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste få fuska lite :) Jag gillar ju människor som bjuder på sig själva och det måste jag ju säga att Jenny gör :)

      Radera
  5. Sara Lövestam är en stor favorit, hon smög sig in på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I flera år nu har jag sagt att jag vill läsa mer av henne, nu har jag ju i alla fall köpt dem. Nu ska jag bara läsa dem också :)

      Radera
  6. Jag är nyfiken på Lövestam! Har sparat några titlar i diverse bokhyllor i lika diverse appar, men inte kommit mig för att läsa något ännu. Men jag ska! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har två liggande på läsplattan nu så vilket år som helst :)

      Radera
  7. Ö känns verkligen som en svår bokstav! Kan inte komma på många författare över huvud taget som börjar på Ö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hittade inte en enda Ö-författare bland mina böcker.

      Radera