onsdag 13 april 2016

En läsenkät

Nu var det verkligen evigheter sedan jag hade en enkät här på bloggen, känns det som. Turligt nog såg jag en hos Mest Lenas Godsaker och den passar väldigt bra en dag som i dag.
1. Bästa boken du läst hittills i år?
Det har inte blivit några fullpoängare än så länge i år, men två böcker har fått 4,5 och en av dem är Jag lät dig gå av Clare Mackintosh.

2. Och sämsta?
Spindeln i hörnet av Nikki Owen fick bara 2,5 i betyg. Det är den ensam om än så länge.

3. Bok i bokhyllan du ser väldigt mycket fram emot att läsa?
Middagsmörker av Charlotte Cederlund. Det sägs vara en blandning av fantasy och samisk mytologi.

4. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är en klar övervikt av manliga författare (1013 män, 525 kvinnor och 21 som är skrivna av både och).

5. Är det någon genre som är överrepresenterad, och vilken syns inte alls?
Deckare kan man väl säga finns både högt och lågt här, 514 stycken. Om man gör en spänningsgenre, inklusive thriller då, så är de 906 stycken. Självbiografier syns inte speciellt mycket, bara fyra stycken. Självhjälpsböcker kan man nog säga lyser med sin frånvaro helt och hållet.

6. Ärligt nu - finns det någon bok du kanske inte läst i sin helhet, men låtsas att du gjort det?
Nej, jag ger inte upp böcker.

7. Föredrar du att låna, köpa eller byta böcker? Motivera!
Jag köper helst, då kan jag läsa dem när jag vill och jag glömmer inte heller bort att jag vill läsa dem.

4 kommentarer:

  1. Jag lät dig gå fick vara med i mitt svar också :)

    SvaraRadera
  2. Har inte hunnit läsa Jag lät dig gå ännu. Men snart hoppas jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det. Den går snabbt att läsa :)

      Radera