torsdag 7 april 2016

Hett i hyllan #34

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi befinner oss fortfarande i juni 2012, jag verkar ha köpt en del då. Pocketrea?
Jag önskar att jag kunde säga att jag, när Pocketlover hade sin Tre på tre 2012, blev så förtjust i Deon Meyer (som jag läste då) att jag bara var tvungen att köpa på mig fler av hans böcker. Så kan det inte ha varit. Tretton timmar köpte jag flera månader innan jag läste min första Meyer i Pocketlovers utmaning.

Tack och lov så gillade jag i alla fall sista boken jag läste, Devils Peak, som både är tredje (och sista?) delen om Tobela Mpayipheli och första delen om Bennie Griessel. Tretton timmar är andra delen om Bennie Griessel.

Det som gör de här böckerna extra intressanta, men samtidigt ganska jobbiga att läsa, är att de handlar väldigt mycket om Sydafrikansk inrikespolitik och alla interna motsättningar mellan olika stammar. Något som jag inte är speciellt insatt i. Men som sagt, första boken om Bennie Griessel var riktigt bra och jag hoppas att det fortsätter så.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

5 kommentarer:

  1. Började läsa Devils Peak, men gillade inte och gav upp. Det du skriver om sydafrikansk inrikespolitik gör mig inte direkt sugen på att ge Meyer en chans till. Skönt att det finns böcker som inte lockar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, Devils Peak som jag tycker är den bästa jag läst av honom. Det kan ju hända att jag vande mig :)

      Radera
  2. jag har så mycket bra i hyllan: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2016/04/cromwells-huvud-av-carina-burman.html

    SvaraRadera
  3. Jag blev inte jätteförtjust i Devils Peak men kommer nog läsa uppföljaren om jag hittar den på second hand. Jag gillar att böckerna utspelas i Sydafrika, jag är bara inte så förtjust i en del av det övriga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte ju bäst om Devils Peak av de jag läst, men det måste vara för att jag helt enkelt vande mig då :) Gillar också att de utspelar sig i Sydafrika, men jag har väldigt svårt för att det helt enkelt förutsätts att man vet allt om landets historia.

      Radera