söndag 17 april 2016

En smakebit på søndag: Vem var Alice?

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag ska jag sitta på en buss i några timmar, vilket jag hoppas betyder mycket lästid. Om jag nu inte bestämmer mig för att titta ut genom fönstret i stället. Vi får se. Boken jag läser nu är Vem var Alice? av T.R. Richmond (som tydligen är en pseudonym för en känd brittisk journalist, vilken vet jag inte). Den är lite annorlunda uppbyggd, i grund och botten handlar den om ett mord på en ung kvinna och en av hennes professorers efterforskningar för att lösa mordet. Boken består alltså av den information han hittar i/på hennes dagbok, brev, bloggar, sms, mejl, tweets och artiklar.

Min smakebit kommer från sida 20 i e-boken och den här biten är ett utdrag ur Alice dagbok, som snart ska flytta hemifrån för att gå på universitet.
     "Det kommer att gå hur bra som helst, raring", sa mamma som om hon hade läst mina tankar. "Det kommer att gå så bra."
     Det här, tänkte jag där jag satt vid köksbordet, är kanske hemlängtan – ljudet från diskmaskinen, lukten av furugolvet, knäppningarna från varmvattenberedaren – kanske är det här det som jag kommer att komma ihåg, som jag kommer att sakna. Mr Woof kom fram och lade huvudet i mitt knä. Det är som om han vet att jag ska ge mig av.
     "Hur får det dig att känna dig, när du dricker?" frågade mamma.
     Jag var på vippen att säga "hemsk", men så kom jag ihåg kvällen innan. The Peppers spelade och en av killarna dansade på ett bord och jag hade tagit en stor klunk bål, känt smaken av ananas och plötsligt hade det slagit mig hur underbart det skulle vara om livet kunde förbli exakt så här för alltid. "Antar att det får mig att må lite bättre", sa jag. "Inte som mig, inte som Alice."
     "Raring", sa hon. "Det är en illusion. Så som du känner dig när du är full på gin är inte verkligt."

36 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, den liknar inte mycket annat som jag har läst, men den är än så länge ganska bra :)

      Radera
  2. Den här boken är jag riktigt nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inte så mycket lästid just nu, men den började bra i alla fall :)

      Radera
  3. Tack för smakebiten, den ligger på min platta.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här står högt på listan av böcker jag vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite avskräckt när jag hörde upplägget, men jag är glad att jag börjat läsa den nu.

      Radera
  5. Spennende smakebit. Tror dette er en bok jeg vil lese.

    SvaraRadera
  6. Tack för en spännande smakebit och detta är en bok som jag har planer på att läsa :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbit. Denna har jag ju faktiskt läst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, det verkar inte vara så många som har gjort det.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Den här blev jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  9. okänd titel, men den verkar intressant. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett väldigt speciellt upplägg som hittills funkat bra.

      Radera
  10. Verkar spännande. Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen mer mystisk än spännande, men det är nog det som gör den spännande också :)

      Radera
  11. Mamman har rätt! Men vem lyssnar på mamma? :)
    Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Fängslande smakbit, ser fram emot att läsa din recension på den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer i början av maj skulle jag tro :)

      Radera
  13. Denne boken har jeg ikke hørt om før, tror jeg, men smakebiten fikk meg nyfiken :) Riktig god søndagskveld, jeg håper bussturen gikk bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sögs in i boken direkt, gillar den så här långt :)

      Radera
  14. Känner till boken men har inte läst den. Låter spännande. Blir intressant att höra vad du tyckte om den sen. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog faktiskt lite bättre än vad jag trodde :)

      Radera
  15. Låter som något för mig. Tack för smakbit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra så här långt och det ska bli spännande att se hur säcken knyts ihop :)

      Radera