lördag 30 april 2016

"Ett andra liv" av S.J. Watson

Författare: S.J. Watson
Titel: Ett andra liv
Genre: Thriller
Antal sidor: 395
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Second life
Översättare: Mia Ruthman
Serie: -
Förlag: Bazar
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 13 april 2016




Första meningen: Jag går uppför trappan, men dörren är stängd.

Baksidetext
Hur väl kan du egentligen någonsin lära känna en annan människa? Och hur långt skulle du gå för att få reda på sanningen om någon du älskar?

När Julias syster blir brutalt mördad blir hon fast besluten att ta reda på varför. Men hennes sökande utvecklas snabbt till en upptäcktsresa genom sina mörkaste inre lustar. När hon blir involverad i en relation på nätet med en farlig främling tappar hon bort sig själv… förlorar kontrollen… kanske kommer hon förlora allt. Hennes sökande efter svar kommer att äventyra hennes äktenskap, hennes familj… och hennes eget liv.

Min kommentar
För lite drygt två år sedan läste jag Watsons debutroman, Innan jag somnar, som för mig var en typisk kryper-under-skinnet-bok. Ända sedan dess jag har längtat så efter den här boken. Tyvärr så blir jag en aning besviken. Jag får inte alls samma olustkänsla, vilket kan bero på att jag blir mer arg än rädd.

Jag har allvarliga trovärdighetsproblem redan från början och då speciellt när det gäller huvudpersonen Julia. Hon är mer än lovligt korkad och på något sätt känns hon lite som en mans fantasi om en drömkvinna; naiv, lättlurad, godtrogen och beredd att göra vad som helst för mannens skull. Är det verkligen möjligt att någon, år 2015 (då boken skrevs) kan vara så oförsiktig och aningslös på nätet?

Efter drygt 150 sidor är det mest spännande som hänt det som jag ger prov på i smakebiten (se länk nedan). I stort sett händer absolut ingenting, vi kommer inte framåt överhuvudtaget utan allt bara ältas och ältas. Allt upprepas i det oändliga och detaljnivån är smått irriterande. Allt eftersom boken fortsätter blir allt bara mer och mer fantastiskt, i betydelsen otroligt. Det hjälper inte alls att jag inte gillar en enda av karaktärerna. De är faktiskt ungefär lika korkade allihop.

Det tar sig lite i andra halvan, spänningsmässigt, tyvärr inte alls när det gäller trovärdigheten. Dessvärre är det lite för sent och jag är egentligen inte alls nyfiken på hur det ska gå. Större delen av boken väntade jag bara på att få veta om jag hade rätt. I stort sett var det som jag trodde, men jag förstod bara inte anledningen. Motivet är för övrigt ganska långsökt. Men OK, det finns galningar. Jag läser om dem i tidningen varje dag.

Slutet överraskar mig, men inte på ett positivt sätt. Det är fullständigt intetsägande, nästan som om författaren helt enkelt inte orkade med sin berättelse längre. Det kan också bero på att jag faktiskt inte bryr mig ett dugg om Julias öde.

Detta är alltså ännu en historia om en hjälplös och förvirrad kvinna, på ett sätt kan jag tycka att hon får vad hon förtjänar och faktiskt vill ha. Hon får inte alls ett andra liv, som titeln antyder, utan hon bara går från det ena beroendet till det andra och, helt ärligt, jag kan varken tycka om eller tycka synd om henne.

Det är lite svårt att sätta betyg på boken, en av anledningarna är att jag helt verkar ha missat att detta är något som man skulle kunna kalla en erotisk thriller. En genre jag inte gillar alls. Jag kan bara inte ge den en fyra, men den är ändå läsvärd till slut. Speciellt om man kanske gillar genren mer än vad jag gör.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,66 (beräknat på 6 betyg).
Goodreads hade den 3,21 i genomsnitt (beräknat på 7 575 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Ett andra liv: Boklysten, Midnatts ord och Litteraturkvalster.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

10 kommentarer:

  1. Jag gillade inte heller den här boken, alltså Julia var så jobbig och trög och fast jag inte har läst Innan jag somnar blev väldigt besviken. Jag förväntade mig att det skulle krypa under skinnet, inte att jag skulle bli besviken :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev mest bara arg och kunde knappt tro ett enda ord. Man kan liksom inte vara arg och rädd på samma gång :)

      Radera
  2. Tack! Jag som hade problem med första boken och trovärdighet kan nu med gott samvete hoppa över den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt! Det är alltid en speciell känsla när man kan stryka en bok :)

      Radera
  3. Jag blev ju inte så överförtjust i hans debutbok, eftersom jag där upplevde en hel del trovärdighetsproblem. När jag läser recensioner på den här känns det som om det är många som har reagerat på att Julia är så aningslös på nätet och inte tycker att det är trovärdigt. Så jag tror jag hoppar den här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt svårt att tro att någon kan vara så godtrogen och lättpåverkad som Julia. Nu skulle hon väl föreställa lite psykiskt instabil, men jag trodde ändå inte på det. Tror du gör rätt om du hoppar denna ;)

      Radera
  4. Erotisk thriller lät lite intressant förstås men nja, vet inte om det är något för mig ändå. Bra recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att trovärdighetsproblemen beror lite på att den handlar om vad som sker på nätet och hur man kan göra där och det är ju liksom lite min grej :)

      Radera
  5. Okej, tack för varningen. Jag blir väldigt snabbt irriterad på korkade personer och avskyr när det blir en poäng i intrigen. Ska skippa den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt lite till övers för korkade människor. Och det gäller faktiskt även i verkligheten, men i det verkliga livet så brukar det korkade kompenseras med någon bra kvalitet. Så var det inte i den här boken.

      Radera