lördag 2 april 2016

Månadsbokslut mars 2016

Antal lästa böcker i mars 2016: 9

15. Triptyk av Karin Slaughter
16. Corpus delicti av Elias Palm
17. Ett sista andetag av Stephen Booth
18. Dödens kemi av Simon Beckett
19. Hela havet stormar av Arne Dahl
20. Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
21. De utstötta av Elly Griffiths
22. Mios blues av Kristina Ohlsson
23. Låt de gamla drömmarna dö av John Ajvide Lindqvist

Antal lästa sidor: 3549
Genomsnitt/dag: 114
Genomsnitt/bok: 394

Snittbetyg: 3,88

Ingående i serie: 7
Påbörjade serier: 3
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Biografi: 0
Chick-lit: 0
Drama: 1
Fantasy: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 6
Science fiction: 0
Skräck: 1
Thriller: 1

Boktolvan: 2
E-böcker: 0
Finish that series: 3
Hyllvärmare: 8

Kvinnor: 4
Män: 5
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 4
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 0

Antal nykomna böcker: 13
Antal bortskänkta böcker: 17

Månadens bästa: Mios blues av Kristina Ohlsson
Månadens sämsta: Corpus delicti av Elias Palm
Månadens överraskning: Triptyk av Karin Slaughter
Månadens besvikelse: Corpus delicti av Elias Palm
Månadens otäckaste: Triptyk av Karin Slaughter

Kommentar:
Mars började väldigt tvekande när det gäller lästakten, men något hände längs vägen, jag bara slukade böcker (det kan ha att göra med balkongläsning) och så blev det i stället en rekordmånad. Kvalitetsfaktorn var sällsynt jämn, sju av de nio böckerna fick 4 i betyg, de andra två fick 3,5. Det är ju klart godkänt. Vad som mer är fantastiskt är att åtta böcker var hyllvärmare.

Mitt fokus på serier fortsätter, sju av böckerna ingår i serier och även om nu meningen är att jag ska avsluta serier, inte påbörja dem så läste jag faktiskt hela tre förstadelar. En serie blev avslutad.

Hela sjutton (17!) böcker flyttade ifrån mig. Bland annat tio stycken Anna Jansson, som jag är helt säker på kommer att älskas av min mamma och syster. Några eftersläntrare till bokrean dök upp, liksom några e-böcker. De tar ju i alla fall ingen plats. Ett recensionsexemplar kom i brevlådan också.

Om månadens bästa: Med sju böcker på samma betyg så vinner Mios blues på knockout.
Om månadens sämsta: Nej, Corpus delicti är inte dålig, men minst bra.
Om månadens överraskning: Jag har hört en del blandade åsikter om Karin Slaughter, så jag hade nog inga förväntningar, ändå lyckades hon överraska mig.
Om månadens besvikelse: Jag hade nog väntat mig mer av Corpus delicti. Speciellt av huvudpersonen.
Om månadens otäckaste: Vissa saker skrämmer mig väldigt mycket. En del av de sakerna fanns med i Triptyk.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

26 kommentarer:

  1. Låter som din läsmånad har varit riktigt bra. Hoppas det håller i sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läsningen tog fart direkt när det blev aktuellt med balkongläsning. Det ökar ju läslusten :)

      Radera
  2. Slaughter har jag bara läst en bok av men vill läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag måste se till att skaffa mig hennes nya.

      Radera
  3. Vilken bra månad du har haft! Blir mer och mer sugen på Olssons böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristina Ohlsson skriver fantastiskt bra böcker :)

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, jag förstår inte vad som hände där :)

      Radera
  5. Oj så många böcker du läst.

    SvaraRadera
  6. Vad kul att också göra statistik över lästa sidor per dag och genomsnitt per bok.

    Bra läst! Jag fick också till en härlig läsmånad med precis lika många böcker lästa - nio stycken. :)

    Vilken fin karta du fått till, det illusterar verkligen precis var du varit och hur du rest. Vad gör du den i för program?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju statistik och vill ha så mycket som möjligt :) Känns som att mars var en riktig höjdarmånad läsmässigt.

      Kartan är gjord i Google Maps, inget program behövs. Kolla på maps.google.se

      Radera
  7. Svar
    1. Ja, det skär i hjärtat, men det är fullt i hyllorna.

      Radera
  8. Vilken bra läsmånad du fick till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad som hände där, mitt i månaden :)

      Radera
  9. Har samma "problem" med serier. Har många jag vill avslut, men börjar hela tiden på nya :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett märkligt fenomen, men jag hoppas fortfarande på min avsluta-serier-utmaning :)

      Radera
  10. Corpus delicti.. Vi läste den i min bokcirkel för några år sedan. Tror inte någon gillade den.. :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den var inte direkt en "wow, vilken bok!" :)

      Radera
  11. Wow vilken läsmånad. Själv hade jag en långsam månad på läsfronten tyvärr. Får hoppas på nästa månad. :) Men läste i alla fall två riktigt bra böcker. Dark Orbit och The Hounting on Hill House. Nya favoriter så det är alltid något :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen är jag mest nöjd med att jag läste så många bra böcker. De du nämner känner jag inte alls till.

      Radera
  12. Vilken bra läsmånad du haft. Mios blues gillade jag också. Alltid roligt att läsa din statistik. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar se ett svagt samband mellan bra böcker = mycket läsning, men jag får fortsätta undersöka :)

      Radera
  13. Det ser ut som en riktigt härlig läsmånad :) Skönt att kunna sitta ute på balkongen och läsa, här är det än lite för kallt för att kunna göra det om en inte ska bylta på sig alldeles för mycket kläder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår balkong är inglasad och mot söder så när solen ligger på blir det rejält hett :)

      Radera