tisdag 19 april 2016

Top Ten Tuesday: Böcker som får dig att skratta (eller i alla fall fnissa)


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Books That Will Make You Laugh (or at least chuckle).

Roliga böcker är inte riktigt vad jag brukar läsa, men det händer. Här är några av dem.

1. En man som heter Ove av Fredrik Backman, men man gråter nästan lika mycket som man skrattar.

2. Vattenmelonen av Marian Keyes, men det kan funka med nästan vilken som av henne.

3. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon orsakar kanske inga gapskratt, men åtminstone fniss.

4. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams är så rolig att jag skrattade mest hela tiden. OBS! Gäller endast första boken.

5. Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole är så otroligt rolig, men det är en väldigt speciell humor som kanske inte passar alla.

6. Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper är lite skrattblandad gråt, men mest skratt.

7. God jul av Jonas Karlsson, igenkänningsfaktorn är stor.

8. Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen är hejdlöst rolig, lite otippat kanske.

9. Böckerna om A-gruppen av Arne Dahl dryper av ironi.

10. Passageraren av Steffen Jacobsen har massor av härlig humor. Varför har inte resten av hans böcker översatts till svenska?

10 kommentarer:

  1. Sju jävligt långa dagar var riktigt rolig! Och En man som heter Ove var också skrattframkallande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har flera olästa av Tropper i hyllan och jag hoppas de också är roliga :)

      Radera
  2. En man som heter Ove kommer nog finnas på många listor idag :) Jag funderade på att ta med Demonologi för nybörjare, men även om jag tyckte den var rolig var det inte helt min typ av humor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Demonologi för nybörjare var nog nästan exakt min humor :) Precis som Backman.

      Radera
  3. Liftarens guide till galaxen har jag i bokhyllan och brorsan jagar på mig konstant om att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju väldigt speciell och passar långtifrån alla, men jag fnissade ordentligt när jag läste den :)

      Radera
  4. Det där med ironi och humor är knepiga saker. En kan tycka det är klockrent, hos andra funkar det inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju en typisk Göteborgshumor, ganska dålig och torr och jag älskar ordvitsar :)

      Radera
  5. Det där med vad som är roligt kan vara knepigt. Det är ju så indivuellt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju inget som passar alla kanske :)

      Radera