onsdag 20 april 2016

"Bortom portalen" av Sveriges vassaste fantastikförfattare

Författare: Anita Mederyd / K.G. Johansson / Hans Olsson / Boel Bermann / Marcus Olausson / Lupina Ojala / Linda Hallgren / Love Kölle / Ida Tellestedt / Alexandra Alexandersson / Oskar Källner
Titel: Bortom portalen
Genre: Fantasy | Science Fiction | Skräck
Antal sidor: 222
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 1 april 2016

Baksidetext
Tondöda zombier, dunkla speglar, dränkta världar och en ondska bortom tid och rum. Fantastikportalen presenterar stolt elva noveller från några av Sveriges vassaste fantastikförfattare.

Min kommentar
Det har förmodligen inte undgått någon att mitt hjärta klappar lite extra för science fiction och skräck, så när jag såg den här antologin visste jag att jag bara måste läsa den. Här får man sitt lystmäte i båda dessa genrer och som en bonus får man även lite fantasy. Och minsann hittar jag lite steampunk också, det allra första jag har läst.

Antologin innehåller elva noveller av lika många författare. Två av novellerna har jag läst tidigare och jag kan tycka att det är lite synd att ta med redan publicerade noveller, men nu är det som det är. De jag läst tidigare är De vita av Boel Bermann, tidigare publicerad i Stockholms undergång, och Marina, tidigare publicerad i Fyra kvinnor fyra flickor, av KG Johansson.

Förutom de två nyss nämnda är mina solklara favoriter:

Emma 2.0 av Anita Mederyd som behandlar faran med nanoteknik och vad som eventuellt skulle kunna hända om den används på människor. Den här novellen är precis min stil, lågmäld, suggestiv och klaustrofobisk. Jag bara älskar den.

Sjung, kära syster av Marcus Olausson kan tyckas vara gammal skåpmat, den påminner om gamla klassiker. Men här finns en twist som gör att den känns alldeles ny och fräsch. Kriget som tagit död på större delen av mänskligheten gjorde också så att musiken blev ett vapen. De som fortfarande kan sjunga har en liten chans att överleva när de anfalls av de tondöva, som är en härlig version av zombies. Största faran är att råka på en hel ensemble. Och twisten alltså, twisten.

En hemlighet i öknen dold av Lupina Ojala är mitt allra första möte med steampunk. I alla fall som jag läser själv. Den utspelar sig 1887 och börjar med att ett föremål från Brittiska museets Egyptensektion blivit stulet. Resan går, med luftskepp, till Egypten där allt får sin förklaring. Jag gillade verkligen denna och det är helt fantastiskt att man kan få med både handling, karaktärsutveckling, samhällskritik och sensmoral på bara tjugo sidor.

Väskan av Ida Tellestedt är en otroligt rå liten historia som jag föll som en fura för. Den är som en blandning av När lammen tystnar och Carrie.

Oskar Källner hör till mina favoritförfattare och hans novell, Jormungand, som finns med här har alla ingredienser som behövs för bra skräck. Tyvärr är det ju detta med tentakelmonster, son inte alls är min grej. Den har ändå sina ljuspunkter, humorn med vilken den här underliga, byråkratiska myndigheten (Avdelningen för upphovsrättsrelaterade Kultur och Litteratur) beskrivs är obetalbar. Kanske är detta förklaringen till alla myndigheters ineffektivitet?

Den här samlingen är lite som en Gott & Blandat-påse, om alla olika blandningar hade funnits i samma påse. Jag vill ha mer!

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,0 (beräknat på 2 betyg).
Goodreads hade den 4,0 i genomsnitt (beräknat på 1 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Bortom portalen: Bokhuset, Carola Strömstedt och Midnatts ord.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Den här måste jag nog införskaffa. Jag minns att Lupina Ojala imponerade på mig i Waiting for the Machines hur hon gjorde ett fantastiskt världsbygge på ett fåtal sidor. Synd att den här inte bjuder på något nyskrivet från Boel Bermann, skulle gärna läsa nytt från henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst hennes Minns mina tankar, som kanske inte tillhörde mina favoriter, men En hemlighet i öknen dold var fantastiskt bra. Kan inte fatta hur hon lyckades få med så mycket i så lite text.

      Radera
  2. Åh vad inspirerad jag blev nu! Och yay för steampunk! Denna bok måste jag få tag i alltså! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En hemlighet i öknen dold är ju den första steampunk jag läst, men det gav nog mersmak :)

      Radera