måndag 19 december 2022

Film: Holiday Harmony (2022)

Titel: Holiday Harmony
Originaltitel: Holiday Harmony
Genre: Drama
Regissör: Shaun Paul Piccinino
Manus: Lauren Swickard, Christopher James Harvill
Skådespelare: Annelise Cepero, Jeremy Sumpter, Brooke Shields, Morgan Harvill, Carla Jimenez
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 110 min
Serie: -
Såg den på HBO 27 november 2022





Handling
Gail, en singer/songwriter, får sin stora chans och möjlighet att tävla i en stor direktsänd tävling på julafton. Hon beger sig tvärs över landet, mot Los Angeles, men i Harmony Springs, Oklahoma, verkar drömmen ta slut, tillsammans med hennes budget och fordon. För att ha råd att laga sin bil så tar hon sig an en grupp skolelever, som ska sätta upp en egen show på julafton.

Min kommentar
Även om man redan har sett en julfilm på fredagen så måste man ju se en på självaste första advent. Något annat är inte att tänka på och så blev det också. Ännu en julfilm från 2022 dessutom, Holiday Harmony. På beskrivningen så lät det som att det skulle bli lite musik i handlingen. Det är alltid uppskattat.

Lite besviken blev jag på juligheten, om man ska sätta betyg på den så blir det väldigt lågt. Här finns ingen snö och nog faktiskt inget julpynt heller, vad jag kan minnas. Förutom julshowen som ska planeras så skulle detta kunna vara vilken årstid som helst.

Främst kanske tack vare Annelise Cepero, som spelar Gail, så blir det en gullig och charmig historia. Det som ska föreställa dippen känns oerhört krystat. Vem reagerar så?! Samtidigt så kan jag ju inte låta bli att undra exakt hur dum och godtrogen Gail är. Scenerna med skivbolaget, eller vad de nu är, är bara för mycket. Det är inte ens roligt, bara dumt. En annan underlig karaktär som dyker upp är alpackan Eddie. Hur krystad var inte hans scen? Han är ju inte med mer efter det.

Handlingen är väl inte den mest trovärdiga, vad gäller ganska mycket, men om jag ska vara helt ärlig så kräver jag inte speciellt mycket av en julfilm. Sidotråden om Jeremys bror gör mig dock förvirrad. Är det så att på grund av det som hände så har ingen i hela byn en smartphone? Det känns inte logiskt och är helt obegripligt. Annars gillar jag verkligen den där lilla gästvänliga byn. Önskar att det fanns fler av den sorten och jag har inte alls svårt att (vilja) tro på det.

Holiday Harmony är en fin liten historia, om vad som är viktigt. Harmlös och lagom mysig (trots bristen på snö och julpynt). Man ska följa sina drömmar, men ibland så förändras de och ibland behöver de bara ... tweakas lite. Den får mig att må bra och ibland så är det exakt vad som krävs.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 226 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 347 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar