måndag 19 december 2022

TV-serie: Jag hatar julen #1 (2022)

Titel: Jag hatar julen
Originaltitel: Odio il natale
Genre: Komedi
Skapad av: Elena Bucaccio, Viola Rispoli, Silvia Leuzzi
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Pilar Fogliati, Beatrice Arnera, Fiorenza Pieri, Massimo Rigo, Sabrina Paravicini
Premiär: 2022-12-07
Produktionsland: Italien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 28-39 min
Såg den på Netflix december 2022





Handling
Gianna, en ung sjuksköterska som är den eviga singeln, ljuger för sin familj om att hon faktiskt har en pojkvän för att slippa alla diskussioner om hennes kärleksliv. Problemet är att hon ska ta med den icke-existerande pojkvännen på familjens julmiddag. Hon har nu 24 dagar på sig att hitta en partner som hon kan ta med sig.

Min kommentar
Det finns ju faktiskt inte bara julfilmer, utan numer finns det även julserier och ja, jag tänkte väl att det kunde passa med en sådan också. När jag hittade Jag hatar julen på Netflix och såg att den var från Italien så var det inte mycket att tveka på.

När jag läste alla negativa recensioner av serien (efter att vi sett klart den) så stod det klart att detta är en re-make av den norska serien Hjem till jul. Som jag inte har sett. Eller egentligen inte en re-make, utan exakt samma serie. Fast på italienska. De som har sett den norska verkar avsky den här versionen. Själv uppskattar jag den mycket.

Serien utspelar sig i Venedig, av alla ställen. En stad som jag varit i två gånger och som inte direkt lockat till återbesök (inte ens efter första gången). Efter att ha sett de här härliga, nästan folktomma, bilderna från ett vintrigt Venedig så känner jag nästan lust att åka dit. I december. Nästan.

Jag gillar verkligen karaktären Gianna. Hon verkar vara en genuint god människa, som verkligen bryr sig om och faktiskt ser andra. Förutom att hon förefaller totalt blind för de som skulle kunna vara mannen i hennes liv. Hon verkar tro att man bara hittar Honom om man letar. I själva verket så är det ju precis tvärtom. Gianna är dessutom självständig och nöjer sig inte med första bästa. Inte ens om han är snuskigt rik. Jag kan lätt relatera till Gianna. För mig var det nästan likadant och jag träffade min sambo när jag var 32. Då hade jag i flera år umgåtts med tankarna på att helt enkelt "hyra" en +1 på vissa fester.

Gianna hade fyra, sinsemellan mycket olika, kavaljerer att välja på, som jag ser det. En av dem gick i alla fall helt bort, i en härlig liten vändning. Den såg jag inte alls komma. Jag hade ingen aning om vem av de andra det skulle bli. Slutet vet jag inte vad jag ska säga om. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag gillar det eller ej.

I mina ögon så är Jag hatar julen väldigt italiensk och det är inte direkt någon smickrande bild vi får av italienska män, i allmänhet. Humorn passar mig, oftast, och jag tror att jag vill se en andra säsong av serien. Och kanske kommer jag att titta på det norska originalet också.



TV Time har serien 9,48 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,2 i genomsnitt (beräknat på 594 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Den vore lite intressant att se. Jag älskade Hjem til jul...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som har sett den norska verkar bli upprörda över att denna är exakt likadan. Ruta för ruta, typ. Men bara man vet om det så 🙂

      Radera