måndag 19 december 2022

Film: The Noel diary (2022)

Titel: The Noel diary
Originaltitel: The Noel diary
Genre: Drama
Regissör: Charles Shyer
Manus: Charles Shyer, David Golden, Rebecca Connor, Richard Paul Evans (bok)
Skådespelare: Justin Hartley, Bonnie Bedelia, Barrett Doss, James Remar, Essence Atkins
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 100 min
Serie: -
Såg den på Netflix 2 december 2022




Handling
Den världsberömde romanförfattaren Jacob Turner, som inte har haft kontakt med sin mor på tjugo år, får veta att hon har dött och han har ärvt huset. Han åker dit för att rensa, men väl där dyker det upp en främmande kvinna som letar efter sin biologiska mor.

Min kommentar
Det var dags att leta upp den tredje julfilmen och det fick bli The Noel diary. Jag hade redan lagt till den på listan och sedan började den dyka upp i mitt Instagramflöde så det var inte mycket att be för.

I mitt tycke så är detta ingen riktig julfilm. Jo, den utspelar sig runt jul, men här finns egentligen ingen julkänsla alls. Sambon gillade inte alls filmen, han tyckte det var för mycket ledsamheter. Han vill bara ha lyckliga filmer.

Personligen så gillar (kräver) jag svärta i min feelgood. Även i julfilmer. Här har man försökt trycka in för många (tragiska) historier. Visst är de berörande, men det blir lite för mycket. En hel del känns oavslutat och/eller konstigt.

Karaktärerna är inte många och från början så gillar jag dem allihop. Även om Rachel faktiskt är lite creepy. Rachel och Jacob har en bra kemi, tycker jag. Tyvärr är den för bra och plötsligt så förstörs allt. Otrohet gör mig aldrig glad och jag kan inte fatta att man tycker att det tvunget måste vara med. Det blir bara smolk i min bägare och plötsligt så tycker jag inte om någon av dem. Hunden är i alla fall den bästa karaktären. Eller eventuellt grannen.

En sak jag funderade på ett tag var om de inte borde ha frusit ihjäl under den där natten i en jeep, mitt i smällkalla vintern. Jeepar är inte varma. Eller bekväma. Slutet var väldigt abrupt och lite för snabbt och lätt. En del av mig gillar det öppna slutet. Att man liksom får fortsätta historien själv, som man vill.

Fram till den ovan nämnda otroheten så funderade jag faktiskt på att ge The Noel diary en fyra i betyg. Den fick mig att må bra och det är mysigt, varmt och charmigt, men otrohet är inte romantiskt. Jag kunde också ha tänkt mig en liten, typ, epilog i eftertexterna.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 6 955 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 5 651 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar