lördag 31 december 2022

Finish That Series Challenge 2023

Jag har egentligen ingen koll på exakt hur många serier jag följer och jag har ingen lust att räkna dem heller, men jag vet att det är väldigt, väldigt många. Många serier påbörjas och gillas, sedan blir av någon outgrundlig anledning efterföljande delar stående olästa i hyllan. För köper dem gör jag ju. Jag gillar ju serier. Så kan man ju inte ha det. Eller hur?

Det här är faktiskt nionde året som jag kör utmaningen Finish That Series. Antalet oavslutade serier är oändligt så detta känns som en riktigt bra utmaning för mig.

Reglerna är följande:
1. Om hela serien inte är publicerad än så gäller det att läsa upp till den senast publicerade delen.
2. De delar som är utgivna vid årsskiftet är de som gäller. Om det släpps en ny under året så kanske den får vara med ett annat år.
3. Det är valfritt om mellannoveller ska räknas.
4. Serien behöver inte påbörjas under året, bara avslutas.
5. Serien måste ha minst två delar publicerade.

Jag har bara valt bland påbörjade serier på svenska. I två av dem saknade jag en del, men en fågel viskade i mitt öra att Tomten nog skulle komma med dem. De serier och böcker som jag tänkt mig är dessa:

Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen
#9. Natriumklorid

Fabian Risk av Stefan Ahnhem
#6. Den sista spiken

Rönning & Stilton av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
#7. Den barmhärtige samariten

Arrowood av Mick Finlay
#2. Morden i London

Ruth Galloway av Elly Griffiths
#13. Nattfalkarna
#14. Det låsta rummet

Berling & Pedersen av Maria Grund
#2. Dödsdansen

Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
#7. Som man sår

Herkules av Mons Kallentoft
#8. Grissly

Malin Fors av Mons Kallentoft
#12. Himmelskriket
#13. Satanskäftarna
#14. Blickfångarna

Rebecka Martinsson av Åsa Larsson
#6. Fädernas missgärningar

Fjällbackaserien av Camilla Läckberg
#11. Gökungen

Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser
#6. Den sorgsne busschauffören från Alster
#7. Schack under vulkanen

Hagfors av Ninni Schulman
#7. Dagen är kommen

Ölandskvartetten av Johan Theorin
#5. Benvittring

En del serier dyker upp här för andra gången och kanske till och med tredje gången, detta är onekligen ett bra sätt att komma i fas. I år har jag återigen valt att ta med arton böcker och dessa ingår i smått fantastiska fjorton olika serier. Antalet serier som har blivit hängande i luften har blivit mer hanterbart nu och även antalet olästa böcker i respektive serie har ju uppenbarligen sjunkit ordentligt.

6 kommentarer:

  1. Funderar fortfarande på om jag ska köra den här eller inte. Den kombinerar ju lite med Hett i hyllan utmaningen. Om jag skulle köra den är det med serier jag har 1-2 kvar i. Oavsett så är jag imponerad av att du kör den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här utmaningen har hjälpt otroligt mycket. Jag har fått ner det till 1-2 böcker kvar i nästan varenda serie (nåja, men jag sa nästan 😁) I alla fall så tar man ju med så många böcker som man själv tycker. Arton brukar funka bra, men något år har jag bara haft tolv.

      Radera
    2. Jag kör men med en light-variant med fem serier :-)

      Radera
    3. Hoppas du också upptäcker hur bra den här utmaningen är 🙂

      Radera