måndag 19 december 2022

Film: I believe in Santa (2022)

Titel: I believe in Santa
Originaltitel: I believe in Santa
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Alex Ranarivelo
Manus: John Ducey
Skådespelare: Christina Moore, John Ducey, Sashin Bhatt, Lateefah Holder, Matthew Glave
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 90 min
Serie: -
Såg den på Netflix 16 december 2022





Handling
Lisa har dejtat Tom i fem månader när hon till sin fasa inser att han fullkomligt älskar högtiden hon avskyr. Är det dags att ge julen en andra chans?

Min kommentar
Den här fredagen var det nära att inte bli någon julfilm. Eller film alls, faktiskt. Vi befann oss på hotell och wifin var så dålig att den hela tiden kopplade ner. Sambon kollade hur mycket mobildata han hade och bestämde att det gott och väl räckte till en film. Vi tog första bästa i listan och det råkade vara I believe in Santa.

Som julfilm gör den sig ganska bra, om man tittar på de yttre attributen. Som massor av julpynt, snö och juliga aktiviteter. Till detta kommer en helt annan sida, som jag nog inte sett i någon annan film. Någonsin. Budskapet är högt och tydligt. Nästan för tydligt.

Lisa vill gärna vara en öppen och inkluderande person, men det ställs på sin spets och hon visar vem hon egentligen är. En ganska inskränkt och fördömande person. Lisas dotter tycker jag nog bara synd om. Alla barn förtjänar att få fira en riktig jul. Tom ... ja, vad ska man säga om honom. Det är i sanning svårt att ta in en fullvuxen person som tror på Tomten. Jag kan ju erkänna att Toms allmänna kärlek till besatthet av julen är lite för stor. Även för mig. Men man behöver ju faktiskt inte älska allt hos en människa. Både Lisa och Tom är i stort sett endimensionella och jag tycker nog egentligen mer om deras respektive sidekick. De verkar mer sympatiska.

Personligen så tycker jag nog ändå att det är lite överdrivet att göra slut med en i övrigt perfekt partner, bara för att han råkar tro på Tomten. Det handlar ju ändå om en enda månad om året. Det finns ju viktigare saker att bygga ett förhållande på. Som vanligt så ligger väl den önskvärda nivån på julfirande någonstans mittemellan. Lite kuriosa ... Lisa och Tom har inte någon speciell kemi, ingen som alls förklarar det som händer i slutet. För mig så hade det varit mer troligt att Tom och hans kompis Assan hade varit ett par. Det visar sig att de som spelar Tom och Lisa faktiskt är gifta i verkligheten. John Ducey, som spelar Tom, har också skrivit manus. Lisas anledning till att avsky julen är nog den mest krystade jag någonsin har hört.

Att jämföra Tomten med religion är nog högst ovanligt och en aning kontroversiellt. Jag förstår liknelsen och faktum är att jag sa det till sambon, till och med innan det dök upp i filmen. Ja, det är väl egentligen nästan samma sak och ingen begär några bevis för att det finns en Gud. En invändning mot Tomtens existens skulle ju kunna vara att om han fanns så skulle det finnas miljontals inlägg i sociala medier om att oförklarliga julklappar har dykt upp under granen. Men, men ...

Jag har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om I believe in Santa. Den svävar mellan att vara en magisk kombination av galen ambition på berättande och bisarrt äkta sentimentalitet. Det finns mycket att invända och även mycket att applådera. Äsch, se den själv om du är nyfiken.



Letterboxd hade den 1,6 i genomsnitt (beräknat på 1 681 betyg).
IMDb hade den 4,5 i genomsnitt (beräknat på 1 164 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar