söndag 11 december 2022

Smakebit på søndag: Tyst savann

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här helgen är det lite av lugnet före stormen. Den är helt oplanerad, men det är den sista av den sorten på ett bra tag. Knappt två veckor kvar till jul och två syskon som har den dåliga smaken att fylla år i december gör att det är fulltecknat. Men den här helgen njuter vi av lugnet.

Läsningen går som tåget. Eller nej, så kan man ju så klart inte säga längre när man menar något bra. I dag tänkte jag i alla fall att jag skulle börja läsa Tyst savann av Sigbjørn Mostue, som är andra delen om den pensionerade specialsoldaten Even Stubberud. Första delen var ... actionspäckad, minst sagt, och jag hoppas väl på något liknande nu.

Min smakebit är från början av boken:
Livet på den afrikanska savannen är hårt och skoningslöst och ofta kort. Under torrtiden går djuren med sänkta huvuden och deras tomma blickar i den förbrända marken möter endast gula, spröda grästuvor utan näring. Träffar djuren på en porlande rest av flod eller hittar ett vattenhål som ännu inte har torkat ur, fyller de magsäcken med vatten för att dämpa hungern. Några dör till och med efter att ha fått i sig för mycket vatten - en långsam och plågsam avslutning på livet.

14 kommentarer:

  1. Höll mig från att köpa någon bok av honom nu i Norge, med tanke på att jag har den första oläst. Än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första gillade jag förvånansvärt mycket.

      Radera
  2. vi har också tre födelsedagar, precis före julafton, minns stressen för när släkten skulle komma... och jag hade tentor, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är märkligt att det alltid klumpar ihop sig.

      Radera
  3. helt okänd författare för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar inte ha slagit stort i Sverige. Än.

      Radera
  4. Fy så sorgligt, det vill jag inte läsa om...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kommer att handla om tjuvjägare på savannen.

      Radera
  5. tack för smakbiten! Tror inte den är för mig.

    SvaraRadera
  6. Ja, jag har ett julebarn så jag fattar hur du känner! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju egentligen nästan värst för de stackarna som fyller år då, i alla fall närde är små. Vem orkar bry sig om födelsedagar runt jul ...

      Radera
  7. Ja det har du rätt i, att något går som tåget får numera antagligen en helt annan betydelse! :D Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad man ska använda i stället för tåget.

      Radera