fredag 2 december 2022

Månadsbokslut november 2022

Antal lästa böcker i november 2022: 7

66. Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist
67. Mannen mellan väggarna av Emma Ångström
68. Nya människor i fel ordning av Jonas Karlsson
69. I tystnaden begravd av Tove Alsterdal
70. Summan av alla synder av Louise Penny
71. Angivaren av Jan-Erik Fjell
72. Defekta superhjältar av Hans Olsson

Antal lästa sidor: 2446
Genomsnitt/dag: 81
Genomsnitt/bok: 349

Snittbetyg: 3,64
Ingående i serie: 3
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 0

Chick-lit: 0
Drama: 1
Fantasy: 0
Feelgood: 1
Humor: 0
Kriminalroman: 2
Lad-lit: 0
Romance: 0
Science fiction: 1
Skräck: 1
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (11/12)
Finish that series: 0 (12/12)
Hyllvärmare: 3 (45/36)
Vi möts igen: 1 (6/6)

Kvinnor: 3
Män: 4
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Antal nykomna böcker: 0
Antal bortskänkta böcker: 19

Månadens bästa: Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist
Månadens överraskning: I tystnaden begravd av Tove Alsterdal
Månadens besvikelse: Mannen mellan väggarna av Emma Ångström
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: Summan av alla synder av Louise Penny
Månadens otäckaste: Himmelstrand av John Ajvide Lindqvist

Kommentar:
Jag vet inte varför det verkar omöjligt att få läst mer än knappt 2500 sidor. Då tycker jag ändå att jag läser så mycket jag bara orkar och har tid med. Eventuellt så skulle det kunna, just den här månaden i alla fall, bero på att de flesta böckerna har varit lite av mellanmjölk. Betygssnittet är exakt samma som förra månaden, men nu är fördelningen så att bara två böcker fick en fyra i betyg. Resten fick 3,5.

I november blev det bara tre böcker som ingår i serier (Ajvide Lindqvist, Fjell, Penny). Två av dem (Ajvide Lindqvist, Fjell) är första delen i sin respektive serie. Ingen är sista/senaste delen. En bok (Alsterdal) blev den sista boken i min Vi möts igen-utmaning så nu är även den avklarad. En Boktolva (Fjell) blev det också och den utmaningen är den enda som inte är slutförd.

Tre hyllvärmare blev det och samtliga har varit med i Hett i hyllan. Endast ett recensionsexemplar blev läst.

Några nya böcker blev det inte den här månaden. Det är ju bra, med tanke på vilken månad som kommer nu. Inga böcker flyttade härifrån heller.

Om månadens bästa: Så svårt att välja bästa, det var nästan jämnt skägg mellan Penny och Ajvide Lindqvist, men Himmelstrand vinner på målfoto.
Om månadens överraskning: Jag var ju inte speciellt förtjust i Alsterdals första bok, men I tystnaden begravd var riktigt bra.
Om månadens besvikelse: Jag förväntade mig en skräckhistoria av Mannen mellan väggarna, men det tycker jag inte att det var.
Om månadens roligaste: Nej, inget roligt alls.
Om månadens mysigaste: Att vistas i Three Pines är alltid mysigt och speciellt vintertid av någon anledning, så Summan av alla synder vinner lätt.
Om månadens otäckaste: Himmelstrand var otäck, på många olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar