tisdag 20 december 2022

Tisdagstrion: JUL

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: JUL (en boktitel eller författare på varje bokstav))

Det här blev lite klurigare än vad det behövde vara. Jag vill ju gärna ha med en King-bok i varje tema och här hade jag kunnat haft en på varje bokstav. Men det blir lite för bra, även för mig 🙂

1. Jag vet var du bor av Claire Kendal gjorde mig helt paranoid. En psykologisk thriller som passade mig väldigt bra.

2. UR av Stpehen King är en novell om en Kindle. Från början fanns den till och med bara i det formatet, men jag lyckades hitta den som pdf. Numer finns den även som ljudbok. En av Kings allra bästa noveller. Och nej, det är inte skräck.

3. Levande och döda i Winsford av Håkan Nesser är en tvättäkta Nesser. Skulle man kunna säga. Med allt vad det innebär.

20 kommentarer:

  1. En stephen King-novell låter lockande!

    SvaraRadera
  2. Har förstås inte läst någon av dessa tre, men det passar bra med spänningslitteratur omkring jul. Har faktiskt lånat en på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser vet jag nog egentligen inte riktigt om man kan kalla spänningslitteratur. Hans böcker är så mycket mer 🙂

      Radera
  3. Svar
    1. Kul, samtliga har ganska många år på nacken.

      Radera
  4. Inte läst någon av dessa, men jag blir nyfiken på UR.

    SvaraRadera
  5. Spännande med UR - den ska jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den är lättare att hitta nu än vad den var för några år sedan.

      Radera
  6. Nesser brukar vara pålitlig. Har inte läst denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att jag vande mig vid Nessers sätt att berätta en historia så har jag insett hans storhet.

      Radera
  7. Kendal verkar spännande. King kände jag inte till men Nesser- titeln hör till de få romaner av författaren som jag läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet var du bor kröp verkligen under skinnet på mig.

      Radera
  8. Jag har läst Nessers bok, men inte de andra. King-novellen verkar intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. King är fenomenal på noveller. Också 🙂

      Radera
  9. Jag borde verkligen läsa Nessers bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag! Det var mycket att fundera på i den.

      Radera
  10. Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera