fredag 19 augusti 2016

Bokbloggsjerka 19 – 22 augusti (tema: lärande)

Fredag igen och som vanligt är det dags för Annikas bokbloggsjerka.

Veckans frågan: Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

Fy så svårt! Jag gör ett försök...

En riktigt bra skolmiljö känner jag ju till, det är ju den i Harry Potter. Vem skulle inte vilja gå på Hogwarts liksom? Nu är ju inte det någon "normal" skola kanske, men jag har nog inte läst någon annan som jag kan rekommendera. Det skulle vara Jellicoe Road av Melina Marchetta i så fall.

Jag är ju programmerare (som jag kallar mig) till yrket och jag älskar att läsa trovärdiga historier om olika sorters människotyper som pysslar med datorer på olika sätt. Med trovärdig menar jag att det helt enkelt inte får finnas uppenbara faktafel, som att man anger ett hastighetsmått för att ange storlek. Tyvärr är det ju en negativ(?) sak som följer med att man är insatt i ett ämne, man hittar de där felen... Däremot har jag inget alls emot om författaren fantiserar lite :) Tyvärr så finns det inte så många böcker om den här yrkesgruppen, vad jag vet, men en av dem är Daniel Akenines 11 gram sanning. Den gillade jag, men jag hade tyckt ännu bättre om den om den inte hade gett mig en väldigt besk eftersmak eftersom boken är skriven av svenska säkerhetschefen på Microsoft och är ett alldeles uppenbart angrepp på Google.

Om jag har förstått saken rätt så handlar Fredrik T Olssons bok Slutet på kedjan om en försvunnen kryptolog och den hamnar också i "datorkategorin", men den har jag inte läst än. Lars Wilderängs trilogi om det tekniska samhällets sammanbrott får nog också anses hamna här, men den har jag inte heller läst än.

Annars är det väl faktiskt så att i stort sett alla böcker jag läser får mig att vilja lära mig något.

28 kommentarer:

  1. Jag valde bara en del av frågan :-)
    Håller med om att man blir mer kritisk i det man känner igen. Jag gillade Olssons bok men jag är ju inte expert...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som är en liten nackdel med att läsa om saker man känner till, men oftast funkar det bra :)

      Radera
  2. har fortfarande inte läst Marchetta, men har inte glömt bort henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog tänka mig att läsa något mer, någon gång :)

      Radera
  3. Kanske skulle ge Jellicoe Road en ny chans, funkade inte när den kom ut, men läsning handlar ju mycket om rätt tidpunkt osv. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var kanske lite speciell, men den fångade mig från första meningen :)

      Radera
  4. Just nu kommer jag inte in och kan lägga in min länk hos Annika, så jag får kolla runt lite ändå.
    Harry Potter var ju given, men inte tänkte jag på den inte. Däremot valde jag en annan bok i skolmiljö, som kanske inte är alltför uppbygglig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så många andra som tänkte på Harry Potter och det är väl tur att få lite andra tips också.

      Radera
  5. Det händer att man hittar fel i böcker om man vet mycket om saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är synd och jag tycker nog att de flesta fel borde upptäckas innan boken går i tryck.

      Radera
  6. Jag hade köpt all fakta i det ämnet om jag läste det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag köper ju en massa andra fakta om andra saker :)

      Radera
  7. Jag gillade Daniel Akenines 11 gram sanning synd att det inte finns mer sådan böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju att läsa den typen av böcker och se den typen av filmer, men kanske hör vi till en minoritet :)

      Radera
  8. Jellicoe Road är riktigt bra. Slutet på kedjan kan jag absolut rekommendera. Riktigt bra, spännande och tankeväckande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slutet på kedjan har jag i hyllan, den ska bara läsas också :)

      Radera
  9. Helt klart önskat man inför en sån här fråga hade läst Harry Potter - säkert ett utmärkt skolexempel. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju upptäckt att man nästan alltid kan svara Harry Potter på alla bokiga frågor :)

      Radera
    2. Hahaha, det är ju sant :-)

      Radera
    3. Ja, eller möjligtvis Stephen King. Det brukar också funka :)

      Radera
  10. Verkligen svårt den här veckan! Teknik i böcker brukar snarare tråka ut mig än fånga mitt intresse, men det är ju tur att vi alla är olika. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många saker som tråkar ut mig i böcker, teknik är inte en av dem. Om det görs på rätt sätt :)

      Radera
  11. 11 gram sanning tyckte jag också om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och så¨fick jag lära mig en del om antroposofi också :)

      Radera
  12. Det var väl utmärkta svar :-)

    SvaraRadera