tisdag 23 augusti 2016

Veckoutmaning: Tipsa oss om din bästa prata-om-bok/låt/film/TV-serie!

Veckans utmaning på Kulturkollo: Prat.

Det finns ju böcker/låtar/filmer/TV-serier som passar så fantastiskt fint att prata om i en bokcirkel, runt fikabordet på jobbet eller med goda vänner och veckans utmaning är helt sonika att tipsa om en personlig favorit som passar bra att prata om. Vad är det som gör den så bra? Varför fyller den samtal i timmar?

Det är ett tufft tema på veckans utmaning. Jag vet att det finns mängder av böcker/filmer där jag, när jag har läst ut/sett klart velat diskutera vad som egentligen hände. Problemet är att det inte finns någon samtalspartner i närheten. Då får jag helt enkelt snacka av mig inne i mitt eget huvud och sedan tänker jag inte mer på det.

Sedan kom jag ihåg att jag någon gång gjort en lista till Top Ten Tuesday över böcker jag ville läsa i en bokcirkel. Då hade jag inte läst någon av dem, men nu har jag betat av hälften och de hade faktiskt passat för diskussion allihop. Av uppenbara skäl kanske. Stål av Silvia Avallone, Förr eller senare exploderar jag av John Green, Mississippi av Hillary Jordan, Harold Frys och hans osannolika pilgrimsfärd av Rachel Joyce och Nattens cirkus av Erin Morgenstern.

En antologi jag läste tidigare i år, När allt förändrades, skulle göra sig perfekt i en bokcirkel, varenda novell hade kunnat avhandlas på en egen träff. Alla noveller är provocerande och ställer verkligen aktuella frågor och allt dras till sin spets. Hur man tolkar novellerna beror naturligtvis på ens eget bagage så chansen är stor att det finns någon man inte förstår och då hade det varit fantastiskt att kunna diskutera den med någon, som har ett helt annan bagage och som kan ge sin tolkning. I den här antologin finns material för många, många timmars prat.

När det gäller film så finns det också ett helt gäng som jag kunde tänka mig att prata en stund om. En av dem är Ex_Machina. Bland annat finns det ju en del att tycka om att SF tyckte att den inte platsade på bio i Sverige. Annat man kan fundera över när man sett den är vad en människa är, alternativt vad en robot är. Det kan nog räcka några timmar det också.

10 kommentarer:

  1. Ex_Machina är fantastisk! Suggestiv var ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag har sett den och nu känner jag att jag nog måste se den igen :)

      Radera
  2. Så kul att du tipsar om noveller. En okänd samling för mig, stort tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du gillar ju också noveller :) De här är väldigt bra, även om det nu var några som jag inte alls förstod ;)

      Radera
  3. Förr eller senare exploderar jag skulle jag vilja läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar så att den typen av böcker hade funnits när jag var ung. Då hade jag fullkomligt älskat den, tror jag. Nu var den bara väldigt bra :)

      Radera
  4. Stål var fantastiskt bra att cirkla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag väldigt lätt tänka mig, det finns massor att prata om i den.

      Radera
  5. Stål var väldigt intressant att cirkla :) Förr eller senare exploderar jag och Nattens cirkus skulle nog göra sig väldigt bra som bokcirkelböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog egentligen att det oftast finns en del att prata om i varenda bok jag läser, men vissa, som Stål, har mer :)

      Radera