måndag 15 augusti 2016

Film: Trainwreck

Titel: Trainwreck
Originaltitel: Trainwreck
Genre: Komedi
Regissör: Judd Apatow
Manus: Amy Schumer
Skådespelare: Amy Schumer, Bill Hader, LeBron James, Tilda Swinton, Brie Larson
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 125 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 31 juli 2016





Handling
När Amy var en liten ficka fick hon lära sig att monogami inte är realistiskt. Nu när hon är vuxen och arbetar som journalist lever hon efter det mottot. Amy njuter av ett ohämmat liv, fritt från kvävande och tråkiga kärlekshistorier. Men när hon faller för mannen hon intervjuar inför en ny artikel, en charmig och framgångsrik idrottsläkare, börjar Amy undra om andra vuxna, inklusive den här mannen som verkligen verkar gilla henne, kanske faktiskt har insett något annat.

Min kommentar
En liten fin, och oväntad, bonus med att Zlatan nu spelar i Manchester United är att sambon skaffade Viasat Sport. Då ingår Viaplay. Där finns mängder av filmer och TV-serier. Vi var ju bara tvungna att börja tjäna in månadskostnaden direkt.

Jag har nog sagt det förut, men just nu behöver jag massor av komedier, ljust och glatt i mitt liv. Tyvärr tycker jag att det råder en skrämmande brist på roliga komedier. Humor är ju ganska så individuellt och väldigt svårt. Den här filmen gjorde mig inte besviken, den gav mig många fniss och en hel del gapskratt.

Filmen är lite tvärtom, med omvända könsroller. I min värld är det kul. Jag brukar inte säga sådana här saker, men i det här fallet så tror jag faktiskt att den hade haft högre betyg på IMDb om det handlat om "vanliga" könsroller. Förmodligen stör den kvinnliga huvudrollen många. Dialogerna är i många fall obetalbara och tajmingen i replikerna är fantastisk. Jag rekommenderar speciellt att man håller utkik efter den hemlöses olika skyltar. De är fantastiskt roliga.

Det är inte bara humor utan man har försökt få in en lite allvarligare sida också. Jag tycker det har lyckats ganska bra, men filmen är ganska ojämn. Skådespelarna är grymt bra och jag är nog mest överraskad över att LeBron James gör det hela riktigt bra. Det är också en fungerande kemi mellan karaktärerna, jag tror helt enkelt på dem. Amy Schumer trodde jag var ett okänt namn för mig, men jag tyckte ändå jag kände igen henne. När jag kollade upp henne närmare på IMDb så upptäckte jag att hon tydligen är ståupp-komiker och det är möjligt att jag sett henne som sådan. Och plötsligt förstod jag tajmingen också.

Humorn är ganska grov så om du är det minsta känslig för det så ska du inte se den här filmen. Trainwreck är väldigt nära ett högre betyg, men tyvärr så är den lite för lång. Drygt två timmar för en komedi fungerar inte så bra.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 870 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 93 562 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Ännu en okänd film :-)
    Vi hade Viaplay i huset men mot slutet så använde vi det knappt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte som att jag kommer att titta speciellt mycket på Viaplay, men där finns en del serier som jag har missat. Och sambon kommer att behålla paketet så länge Zlatan sänds där :)

      Radera
  2. Den där filmen har jag inte hört talas om. Får ta och kika närmare på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände inte heller till den här filmen innan, men den var klart sevärd :)

      Radera