tisdag 30 augusti 2016

Top Ten Tuesday: Back to school


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Back To School Freebie anything "back to school" related like 10 favorite books I read in school, books I think should be required reading, Required Reading For All Fantasy Fans, required reading for every college freshman, Books to Pair With Classics or Books To Complement A History Lesson, books that would be on my classroom shelf if I were a teacher.

Jag gör det enkelt för mig, trodde jag i alla fall, och väljer böcker som utspelar sig i skolmiljö. Det kändes som att det borde vara enkelt, men det var knappt jag kom på tio stycken. Jag vet att det borde vara väldigt många fler.

1. April, April av Mattias Edvardsson (och En nästan sann historia)
2. En komikers uppväxt av Jonas Gardell
3. Harry Potter av J.K. Rowling
4. Jellicoe Road av Melina Marchetta
5. Broder Odd av Dean Koontz
6. Carrie av Stephen King
7. Divergent av Veronica Roth
8. Världens lyckligaste kvinna av Jessica Knoll
9. Livrädd av Sharon Bolton
10. Döden på en blek häst av Amanda Hellberg

4 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt ta En komikers uppväxt och April april men det blev andra till slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt säker på att jag hade läst många, många fler böcker som utspelar sig i skolan, men det var faktiskt lite svårt att få ihop tio. Minnet är inte vad det har varit...

      Radera
  2. Jag har faktiskt läst hälften av böckerna på din lista. Men April, April har jag ännu inte läst, fast jag är riktigt nyfiken på den.

    SvaraRadera