onsdag 3 augusti 2016

"Brottsplats: Faithful place" av Tana French

Författare: Tana French
Titel: Brottsplats: Faithful Place
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 440
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Faithful Place
Översättare: Peter Samuelsson
Serie: Dublin Murder Squad 3
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 juli 2016




Första meningen: Under ett liv är det bara några få ögonblick som är avgörande.

Baksidetext
Faithful Place är Frank Mackeys barndomskvarter i Dublin, platsen han flydde från för tjugo år sedan. Ytterst tveksamt har han nu återvänt. Hans syster har ringt och bett honom komma. Hon har hittat något från den unga kvinnan han en gång älskade. Hans ungdomskärlek som svek. Nu försöker Frank ta reda på vad som verkligen hände den där dagen som han har gjort allt för att glömma. Dagen som för alltid ändrade hans liv.

Min kommentar
När den länge efterlängtade resan till Irland äntligen skulle bli av funderade jag länge på vilken bok jag skulle ta med mig. Valet föll till slut på den här, som utspelar sig i de fattiga kvarteren i Dublin. Detta är den tredje jag läser av Tana French och jag har väl lite blandade känslor för de två tidigare.

I Brottsplats: Faithful place är Frank Mackey huvudperson. Jag vet att han var en bifigur i Okänt offer, men jag minns honom inte alls. Egentligen är det nog lite synd att jag låter så lång tid gå mellan böcker så att jag glömmer allt utom det stora, generella. Frank Mackey är ingen sympatisk person, jag har lite svårt för honom och hade definitivt dragit öronen åt mig om jag hade träffat en sådan man. Det som räddar honom är några försonande drag och hans relation till dottern Holly. Faktum är att den enda karaktär som jag gillar rakt av är Holly, en väldigt smart nioåring. Därmed inte sagt att jag inte bryr mig om hur det går för de andra. Trots att de alla har sina egenheter och dåliga sidor så berör de.

Det måste vara en av Tana Frenchs starka sidor, att skapa trovärdiga karaktärer och relationer. Även om jag inte alls kan relatera till dysfunktionella familjer, fattigdom (och då menar jag riktig fattigdom, inte den som betyder att man inte kan åka på semester två gånger om året) och polishat så ifrågasätter jag inte någonting. Jag har svårt att förstå hatet mellan syskonen och föräldrarna, från början fattar jag inte alls varför somliga avskyr varandra. Jag får veta anledningen senare, men jag förstår det ändå inte. Däremot tror jag på det. Generellt sett så har jag svårt för människor som kräver att man ska vara tacksam för deras "uppoffringar" som man inte ens har bett om. Syskonens uppväxtmiljö är inte direkt optimal, ingen av dem hade en bra uppväxt och det är svårt att inte bli berörd.

Boken tog ändå inte riktigt tag i mig, trots alla starka känslor och ett delikat dilemma. Jag lider med Frank som måste fatta ett omöjligt beslut, men det är något som saknas. Kanske är det spänningen. Det här är nämligen lika mycket ett familjedrama som en deckare och faktum är att det inte någon gång är speciellt spännande. Ångestladdat ja, men spännande, nej.

Det var ganska speciellt att läsa om platser där jag precis varit och faktiskt blev det till och med ett besök i området Liberties där boken utspelar sig. Det blir en extra krydda på något sätt, men det räckte ändå inte riktigt.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 3,67 (beräknat på 96 betyg).
Goodreads hade den 3,96 i genomsnitt (beräknat på 50 586 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Brottsplats: Faithful place: PocketBlogg, Snowflakes in rain och DAST.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt bra om boken. Jag tyckte att Mackey var underhållande som romanfigur. Om jag mött honom i verkligheten hade jag tyckt han varit ruskigt jobbig men som berättarjag i en bok var han kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har du faktiskt rätt i. Jag hade aldrig orkat med honom i verkligheten och han var störig att läsa om, men intressant :)

      Radera