måndag 22 augusti 2016

Film: Jason Bourne

Titel: Jason Bourne
Originaltitel: Jason Bourne
Genre: Action
Regissör: Paul Greengrass
Manus: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Skådespelare: Matt Damon, Julia Stiles, Tommy Lee Jones, Vincent Cassel, Alicia Vikander
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 123 min
Serie: -
Såg den på bio 7 augusti 2016





Handling
Jason Bourne har fått lära sig att leva med insikten av att ha varit ett redskap för att utföra operationer som myndigheterna behöver, men inte vill kännas vid. Samtidigt förändras världen i en takt som verkar springa ifrån makthavarna, som bara kan se på när en ny verklighet lägger sig som ett raster ovanpå den gamla. Att minnas allt är inte samma sak som att veta någonting.

Min kommentar
I vår tradition att åka till Göteborg på hotellweekend varje år ingår även ett traditionsenligt biobesök. Tyvärr är ju de stora biosalongernas tid förbi, men i Göteborg är de i alla fall större än i Lund. Givetvis passar vi på att välja en "stor" film som passar på bioduk. I år föll valet på Jason Bourne (även om jag nu röstade för den nya Independence Day).

Den här femte (och förhoppningsvis sista) filmen om Jason Bourne är mer action än thriller, en thriller förutsätter ju på något sätt en viss handling och det finns det inte så mycket av här. Treadstone-tjafset är bara tröttsamt och borde ha varit utagerat för fyra filmer sedan. Sidohistorien med amerikanska myndigheter som mer eller mindre tvingar programutvecklare att öppna bakdörrar i sina applikationer ligger det säkert en hel del sanning i, men det känns inte som att det är huvudhistorien här. Vilken det är kan jag tyvärr inte svara på.

Filmen prövade mitt tålamod redan i början. Det tog inte mer än max en kvart förrän vi var mitt inne i en rejäl motorcykeljakt. Tyvärr så bestod den av halvsekundersnabba klipp, i extrem närbild, så det gick inte att uppfatta någonting. Överhuvudtaget. Där kände jag att jag faktiskt bara ville gå därifrån. Att se en film där man inte ser något känns inte helt OK. Det blev dock lite bättre efter den första jakten. I alla fall ett tag. Generellt så tycker jag att den var riktigt dåligt filmad (det är säkert modernt, men fortfarande uselt). Många gånger kändes det som att de hade filmat med en handkamera, så skakigt och ur fokus var det. Och så dessa snabba klipp och närbilder.

Det finns en del plothål här, naturligtvis, och hackerscenerna ger jag inte mycket för. Är det till exempel ingen som har virusskydd på sina datorer? Här finns ingen finurlighet alls, det är bara pang på rödbetan som gäller. Vi flaxar runt i större delen av Europa, känns det som, och det mesta känns spretigt och krystat. Jakterna och slagsmålen är på tok för utdragna. Och helt ärligt, slutet... slutet med SWAT-bilen. Där försvann nog en halv poäng i betyget. Det var maffigt att se, men helt seriöst så har jag massiva trovärdighetsproblem med den scenen.

Det som ändå lyfter filmen är Alicia Vikander. Jag må vara färgad, men hon är verkligen grym. Filmen är värd att ses bara för hennes skull.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 273 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 49 493 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Har haft lite funderingar på den här, men den åker ju inte direkt upp på listan :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är klart sevärd, men vänta tills den släpps på DVD eller går att hyra på nätet. Jag tyckte inte alls att den höll bioklass, sambon gillade den nog mer, men han blir inte så irriterad när klippningen omöjliggör förståelse för vad som händer och inte bryr han sig heller nämnvärt om det saknas handling :)

      Radera
  2. Vi kommer säkert att köpa den när den kommer på dvd/blu-ray eftersom vi har alla andra filmer i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att ni ska göra, den är helt klart sevärd. Vi har de tidigare filmerna också så kanske köper vi även denna :)

      Radera
  3. Tycker himla mycket om ursprungstrilogin, men väntar nog tills den här kommer på tv (eller biblioteket, har upptäckt att de har mer än vad jag trott).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är i och för sig glad att jag har sett den, men det kunde lika gärna ha väntat tills den kommer på TV. Nu hade vi ett presentkort så det blev i alla fall inte så dyrt :)

      Radera