tisdag 16 augusti 2016

Top Ten Tuesday: Böcker som utspelar sig i Göteborg (med omnejd)


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Books With X Setting (top ten books set near the beach, top ten book set in boarding school, top ten books set in England, etc

Det är precis sådana här teman som jag tycker är otroligt svåra, jag tänker helt enkelt inte på böcker på det sättet. Först tänkte jag att jag skulle hoppa över den här veckan, men sedan kom jag på att jag ju kunde försöka göra en lista på böcker som utspelar sig på min absoluta favoritplats, nämligen min underbara gamla hemstad Göteborg, med omnejd. Jag kan dock inte rekommendera alla böcker jag har listat här, en del har jag inte alls gillat och en del har jag inte ens läst än.

1. Serien om kommissarie Winter av Åke Edwardson
2. Serien om Kent Mortland av Peter Gissy
3. Serien om akutläkaren Robert Krüger av Peter Gissy
4. Serien om polisen Greger Thulin av Ramona Fransson
5. Serien om polisen Karin Adler av Ann Rosman
6. Serien om kriminalkommissarie Ingrid Bergman av Christina Larsson
7. Serien om poliserna Sören Högström och Fatima Wallinder av Mats Ahlstedt
8. Serien om polisen Irene Huss av Helene Tursten
9. Serien om barnpsykologen Paola König av Tinka Ullbro
10. Serien om Lilla London av Evert Lundström

En bubblare och ganska ny bok är Göteborg noir av Håkan Tendell. Jag hoppas mycket på den.

8 kommentarer:

  1. Det var inte många jag läst här. Men jag har läst andra som utspelar sig i Göteborg :-) Hade först tänkt göra Sundsvall, men det blev för få. Sen kunde jag inte bestämma mig hur jag skulle sammanfatta Medelpad/Ångermanland/Jämtland/Hälsingland i en rubrik ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitten av Sverige? Det är kul att läsa böcker som utspelar sig i ens hemområde :)

      Radera
  2. Tycker också det är jättesvårt att hitta på ett tema den här veckan. Får se om jag har mer energi att fundera ikväll när jag kommer hem från jobbet för just nu så det stilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker alltid det är svårt när jag plötsligt ska tänka själv i de här sammanhangen :)

      Radera
  3. Oj tänk att det finns så många polisserier som utspelar sig i Göteborg :)

    SvaraRadera
  4. Jag får nog konstatera att jag inte läser mycket böcker som utspelar sig i Göteborg. Alternativt så läser jag inte så mycket inom den genren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog egentligen på det andra alternativet, men den sista punkten är inte någon polisserie. Den är ungefär som Fogelströms Min stad-serie, fast i Göteborg :)

      Radera