tisdag 23 augusti 2016

Top Ten Tuesday: Böcker som stått i hyllan sedan innan jag började blogga och fortfarande är olästa


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Ten Books That Have Been On Your Shelf (Or TBR) From Before You Started Blogging That You STILL Haven't Read Yet.

Det här blir ju en smått deprimerande lista, att det liksom bara finns sådana böcker... Jag började ju blogga i slutet av juni 2011 så alla de här böckerna är inköpta innan dess och jag väljer att bara ta med böcker som redan finns i hyllan.

1. Odysséen av Homeros har stått i hyllan sedan 1995 och den tar jag med mig nästa gång jag åker på semester till Grekland, eller möjligtvis Turkiet. Det är ganska ovisst när det kommer att hända.
2. Det saknades många delar i Jan Guillos serie om Carl Hamilton och det tog några år innan jag hade lyckats hitta alla. Nu ska jag bara läsa dem också... Ingen mans land (del 7, inköpt 1996), Vendetta (del 6, inköpt 1997), Men inte om det gäller din dotter (del 12, inköpt 2008), Coq Rouge (del 1, inköpt 2009), Den enda segern (del 8, inköpt 2009) samt Fiendens fiende (del 4) och Den hedervärde mördaren (del 5) som sambon hade med sig i boet.
3. Explosivt byte av Janet Evanovich, som jag råkade köpa på bokrean 2010. Tyvärr så är det elfte delen i serien.
4. Dödens viskningar av Simon Beckett, som jag köpte sommaren 2010. Det är tredje delen i serien om David Hunter och jag har faktiskt lyckats hitta de två första delarna, varav den första är läst nu.
5. Hotet av Michael Connelly, inköpt på bokrean 2011. Det råkar vara del 13 i serien om Harry Bosch. Jag har än så länge bara läst första delen.
6. Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg, även den inköpt på bokrean 2011. Det är sjunde delen i serien om Claes Claesson. Jag har läst första.
7. Släke och Dykaren av Håkan Östlundh som är första och andra delarna i serien om Fredrik Broman. Inköpta på pocketrea 2011.
8. Trilogin Operation Garbo av Harry Winter, som sambon ägde.

Det blev bara åtta punkter, men det är ju fler än tio böcker så jag nöjer mig med detta.

14 kommentarer:

  1. Ja, du har ju ett skäl i alla fall om du ska läsa serier från början :-)! Har du fått 8:an av sambon? Jag valde att inte ta med makens;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lite jobbiga sanningen är att sambon hade första och andra delen i Operation Garbo, i originalutgåva. När hela serien släpptes på nytt för ett tag sedan så kunde jag bara inte stå emot och köpte alla tre... :o Så egentligen, rent tekniskt, så har inte just de tre böckerna stått så länge i hyllan ;)

      Radera
  2. Jag har fortfarande inte köpt alla böcker i Hamilton-serien. Men någon dag skall det bli :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tur hade jag när sambon hade några av de jag saknade, men de sista som fattades var jobbiga att hitta. Har funderingar på att ta med böckerna i någon utmaning så de blir lästa nu också :)

      Radera
  3. Odysséen har jag för mig att jag tyckte var bättre än Iliaden. Men det var länge sedan jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Odysséen är i alla fall tunnare, det kan nog också göra den bättre :) Kan annars tänka mig att det är mer intressant att läsa om en resa än ett krig :)

      Radera
  4. Tänk vad man kan hitta när man börjar titta lite närmare :)

    SvaraRadera
  5. Du kan lugnt läsa Explosivt byte. Det gör inget. Jag har läst ända till bok 20. Men Harry Boschböckerna bör du nog läsa i tur och ordning. Det är de enda böckerna jag käst från din lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lyckats hitta första delen om Stephanie Plum. Det blir nog till att läsa den först innan jag köper fler i alla fall :)

      Radera
  6. Håkan Östlundhs serie gillade jag. Och jag gissar att du nog också skulle göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ta tag i den vilket år som helst ;)

      Radera
  7. Ojojoj. Jag misstänker att jag lätt skulle kunna göra den här listan jag med och då har jag bloggat sedan maj 2004... :-o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att det finns andra som har samma problem :)

      Radera