tisdag 9 augusti 2016

Top Ten Tuesday: Olästa böcker i hyllan


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Tuesday REWIND go back and do a topic you missed over the years or recently or a topic you really want to revisit.

Jag gillar att ibland kolla upp vad som har hänt med de där läslistorna som jag gör. Den här veckan erbjuder ett ypperligt tillfälle att göra precis det. Min lista består av tio böcker i min hylla som fortfarande är olästa. Ett tema som jag har gjort två gånger tidigare, 16 november 2011 och 25 februari 2014. Dags igen alltså och jag har försökt blanda gammalt och bytt (nedanför listan kommer en liten sammanfattning av hur det har gått med de två tidigare).

1. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald
2. Det hänger ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk
3. Höglandet av Steinar Bragi
4. Artemis Fowl av Eoin Colfer
5. Odyssén av Homeros
6. Ull av Hugh Howey
7. Jag reser ensam av Tore Renberg
8. Insurgent av Veronica Roth
9. La Peregrina av Cecilia Samartin
10. Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind

På listan från 2011 har jag faktiskt läst allihop nu *klapp på axeln*.
På listan från 2014 är det fortfarande tre stycken som är olästa: Fjärilseffekten av Karin Alvtegen, Fallvatten av Mikael Niemi och Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Den sista skyller jag på att jag inte har varit i Barcelona än...

18 kommentarer:

  1. Läsarna i Broken Wheel rekommenderar; Artemis Fowl; Insurgent och Vägen mot Bålberget är verkligen bra. Likaså Vindens skugga, men det kan nog vara klokt att spara den till en Barcelonaresa. Det förhöjer nog upplevelsen :) Fast å andra sidan är den så bra att jag inte vet om jag skulle kunna vänta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att jag måste ta tag i de här böckerna snart, men detsamma gäller ju för alla olästa som står här och stampar. Jag vill ju verkligen läsa dem allihop :) Måste nog ta och boka en resa till Barcelona ;)

      Radera
  2. Läsarna i Broken Wheel är härlig feelgood tycker jag. Lättläst och mysigt och en del härliga bokreferenser. Ull var sådär, mest en massa springande i trappor.
    Insurgent var också ok, men jag vet inte om man verkligen behöver läsa den. Alliegent tappade mig som läsare helt, och då kändes Insurgent rätt onödig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört många som inte gillar Insurgent och Allegiant och faktiskt många som säger precis motsatsen. Detsamma gäller nog Ull också. Jobbigt det där med att folk tycker olika :)

      Radera
  3. Jag skulle ranka Vägen mot Bålberget högst. Fast det finns en del av de andra som är bra också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag varit sugen på ända sedan jag läste Norrlands svårmod, men det finns ju så många böcker :)

      Radera
  4. Vindens skugga är världens bästa bok så där har du verkligen missat något. Läs nu!!!! Författaren har skrivit fler böcker så du kan ta någon av dem när du ska till Barcelona. :)
    La Peregrina är också jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så hade man ju kunnat göra, men jag tror ändå på att spara den första till Barcelona, så att det blir riktigt, riktigt övertygande :)

      Radera
  5. Tycker du ska prioritera upp ängeln i skogen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, egentligen håller jag med dig :)

      Radera
  6. Nummer 1 och 10 på din lista vill även jag läsa snart. De har stått i bokhyllan ett tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite märkligt hur vissa böcker bara blir stående, trots att de lockar.

      Radera
  7. Nä, inte kan du sitta och hålla på Fallvatten och Vindens skugga! Det är ju två riktigt bra böcker, särskilt Vindens skugga som jag gav full poäng...

    Men men, fördelen är ju att du har nåt att se fram emot ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fallvatten ska jag faktiskt försöka ta tag i, någon gång i höst, men eftersom jag är envis så får Vindens skugga vänta på Barcelona-resan :)

      Radera
  8. Vindens skugga står oläst även i min hylla. Läsarna i Broken Wheel vill jag gärna läsa liksom Höglandet. Vägen till Bålberget är mycket bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt i alla fall att höra att jag inte är ensam om att inte ha läst Vindens skugga :)

      Radera
  9. Jag röstar för La Peregrina! Och Vindens skugga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. La Peregrina får jag nog ta tag i snart, jag vill ju läsa vidare i den. Vindens skugga får nog vänta ett tag till :)

      Radera