söndag 21 augusti 2016

En smakebit på søndag: Världens lyckligaste kvinna

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår låg jag vaken lite längre än vad jag hade tänkt eftersom jag ville läsa ut Sista samtalet (The kill call) av Stephen Booth. Den var nog faktiskt en av de bättre i serien och nu har jag inte mer än fyra böcker kvar att läsa i den.

I dag har jag tänkt börja läsa Världens lyckligaste kvinna (Luckiest girl alive) av Jessica Knoll. Det är hennes debut och boken har jämförts med både Kvinnan i tåget och Gone girl. Jag blir ju alltid lite skeptisk när böcker jämförs med andra, väldigt kända böcker. Tycker det väldigt sällan stämmer. Filmrättigheterna är redan sålda också. Nåja, jag hoppas att den är bra.

Min smakebit är från sida 29.
Ibland känner jag mig som en liten uppvridbar docka, som om jag måste sträcka handen bakom mig och vrida om min gyllene nyckel för att åstadkomma en hälsning, ett skratt, vad helst den socialt godtagbara reaktionen bör vara. Jag lyckades få till ett litet stramt avskedsleende. Spencer skulle inte ta fel på mitt namn igen, inte när dokumentären väl hade sänts, när kameran väl zoomat in på mitt plågade, ärliga ansikte och stilla löst upp all eventuell kvardröjande förvirring kring vem jag var och vad jag gjorde.

38 kommentarer:

  1. Hmm, jämförda med Kvinnan på tåget och Gone Girl. Det låter ju bra, men precis som du kan jag också bli lite skeptisk när det hela tiden måste jämföras med väldigt populära böcker. Tack för smakebiten! Får se om det är någonting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett säljargument att jämföra med andra kända böcker och det gör automatiskt att jag har svårt att tro på det :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten den väntar på mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas vi kommer att gilla den :)

      Radera
  3. Jag blir också väldigt skeptisk när böcker ska jämföras med tidigare kända förlagor. Som hur all ungdomsfantasy jämförs med Harry Potter eller Twilight och alla dystopier med Hungerspelen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så många gånger som jag tycker att jämförelsen är helt åt skogen så jag har lite svårt att tro på dem :)

      Radera
  4. Den här kan nog vara spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har börjat lite konstigt, men samtidigt lite lockande :)

      Radera
  5. Är den lite som Gone girl så kan den nog vara något för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge så har jag svårt att se någon likhet, men jag har inte kommit så långt än :)

      Radera
  6. det därmed jämförelser kan en långt ifrån alltid lita på. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Jämförelser är inte alltid att lita på. Men den låter spännande. Ser fram mot att läsa din recension. :)tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju något i beskrivningen som lockade mig :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Kände inte till den boken.

    SvaraRadera
  9. Ja, den här kom ju lite överraskande i veckan. Och klättrade på läslistan... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med överraskningar :) Hoppas den är bra.

      Radera
  10. Den boken känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillar ju också debuter, du får kolla upp den :)

      Radera
  11. Kan nog tycka det är lite kul med jämförelser ändå, de som stämmer för vissa stämmer inte alls för andra... tar det nog själv inte på så stort allvar. ;) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, på allvar tar jag det inte och det är egentligen väldigt sällan som jag överhuvudtaget förstår jämförelsen :)

      Radera
  12. Blir nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket som är oklart här i början och jag måste ju erkänna att det får igång min nyfikenhet :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Jag blev lite nyfiken... ;-)

    SvaraRadera
  14. Svar
    1. Ja, det är nog missvisande. Än så länge är karaktärerna inte ett dugg trevliga :)

      Radera
  15. Spennende smakebit! Håper boken svarer til forventningene :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har en del att leva upp till om den ska klara jämförelsen :)

      Radera
  16. Har inte läst någon av jämförelseböckerna, men visst nämns de i alla möjliga sammanhang :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och tyvärr så är ju ofta jämförelsen helt uppåt väggarna.

      Radera
  17. Hoppas att boken visat sig vara bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten besvikelse har den nog blivit, tyvärr.

      Radera