söndag 14 augusti 2016

En smakebit på søndag: Delhis vackraste händer

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Då är väl sommaren officiellt slut, i och med att smakebitarna är tillbaka. I alla fall så skulle de vara det, än så länge har den inte kommit upp, men jag kör på ändå och hoppas att Mari kommer igång lite senare. Jag förstår fortfarande inte riktigt vart sommaren tog vägen. Den började ju nyss. Det är tur att man har OS-sändningar att trösta sig med.

Igår började jag äntligen läsa Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand. En bok som jag fick av en väldigt snäll kollega för tre år sedan... Jag har förstått att detta ska vara en rolig (morsom) bok och som alltid är jag lite skeptisk till humor i bokform. Den har börjat bra i alla fall, kulturkrockar har alltid ett visst mått av humor i sig.

Min smakebit är från sida 52-53 och det är Göran Borgs första natt i Indien.
Hotellpojken som bar upp min väska på rummet fick en femdollarsedel även han och bugade sig hela vägen ut i korridoren. Jag borde ha borstat tänderna, men det fanns inga plomberade flaskor på rummet och jag övervägde inte ens att skölja munnen med indiskt kranvatten. Så jag klädde av mig direkt och kröp ner under det tunna täcket i den stenhårda sängen och försökte inbilla mig att de små geckoödlorna som kilade pilsnabbt över väggen ovanför mitt huvud var mina vänner, eftersom de åt upp myggen som samtidigt surrade i rummet. Det var inte överdrivet varmt men jag hade ändå satt på fläkten i taket för att få känna lite vinddrag i hårbotten. Efter ett par minuter gick strömmen. Myggorna sökte sig genast till mina öron och surrade så intensivt att jag höll på att bli tokig. Kanske ingick de i en jättelik indisk konspiration som hade som mål att åstadkomma så många irriterande ljud som möjligt, tänkte jag.
     När jag öppnade fönstret för att få in lite luft fylldes näsan av den där sura doften av ruttna ägg igen. Trots att rummet låg mot en bakgård hördes den tunga trafiken från motorvägen på andra sidan tydligt. Jag stängde fönstret och lade mig åter i sängen. Vattenledningen brölade som hungriga dinosaurier. Genom den lövtunna väggen hördes smålänningens snarkningar från rummet bredvid.
     Namaste? Kyss mig i arslet...

22 kommentarer:

  1. Har sneglat lite på dessa böcker, man kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska läsa den eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är ganska kul i alla fall :)

      Radera
  2. Humor är knepigt. Den här har maken och jag hade den ett tag på läslistan, men ännu har det inte blivit av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humor måste vara något av det svåraste som finns. Det är lätt att glida över från "kul" till "plumpt". Den här boken lyckas bra med att hålla sig på rätt sida, i mina ögon :)

      Radera
  3. Jag gillar böckerna om Göran och hans kompis Yogi! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de är lite jobbiga båda två, men ganska kul att umgås med :)

      Radera
  4. Den här har jag ju sett på en hel del bloggar, men jag tror inte riktigt det är något för mig. Vi får se om jag ändrar mig när jag läser din recension ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska komma som TV-serie så du kanske ska vänta på den i stället :)

      Radera
  5. Jag förstår inte heller vart sommaren tog vägen.. tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  6. Jag läste den i våras och tyckte den var mysig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kommit drygt halvvägs nu och mysig är nog rätt ord.

      Radera
  7. Ha, ha, ja det var ju en kul smakbit i varje fall. Lät inget vidare det där... ;) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ett hotell för mig i alla fall :)

      Radera
  8. Ja fy vad fort det går, man borde få två månaders semester. Det var vara en rolig bok, mitt intresse är väckt.

    SvaraRadera
  9. Ser ikke ut til at Mari kommer med noe innlegg i dag, men jeg har og allikevel laget et. Boken er ukjent. Takk for smakebiten. Jeg leser og en bok som skal være morsom. Så er veldig spent :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde knappt den här boken har hittat utanför Sveriges gränser, men den finns faktiskt på norska :)

      Radera
  10. sommaren gick som vanligt otroligt snabbt.jag gillade Delish Delhis vackraste händer. har också lagt upp en smakebit till slut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det känns just nu så kommer jag att vilja läsa de andra två också :)

      Radera
  11. Man kan ju inte annat än bli sugen på den boken med en sån här smakbit. Verkar ju hur roligt som helst. Får se om jag kan pressa in den i min läslista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag har läst den, äntligen, och har börjat kika på om jag kanske kunde få lov att köpa nästa del också :)

      Radera