fredag 12 augusti 2016

Lite mer nytt i hyllan

Höstens böcker börjar göra sitt intåg nu, men först kom faktiskt en bok från förra hösten.
I form av en e-bok dök Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan upp. Den verkar så väldigt mysig. Så här står det om boken hos Massolit:
Polly hade allt: jobb, bostad och pojkvän. En konkurs senare är hon alldeles ensam och när hon flyttar till ett rum ovanpå ett nedlagt bageri i en fiskeby återupptar hon sitt största intresse. Snart sprids doften av hennes nybakade bröd över strandpromenaden. Givmilt delar hon det med en skadad lunnefågelunge och de nyfunna vännerna, fiskaren Tarnie och hans besättning. Pollys buttra hyresvärdinna driver ortens bageri, men hennes bröd blir sämre för varje år som går, och hon känner sig hotad när allt fler föredrar Pollys bröd. Fast besluten att nå dit hon vill utan att trampa på någons tår tar Polly små men lyckosamma steg framåt. Och när hon får kontakt med den hemlighetsfulle biodlaren Huck och hans stormrike vän Reuben tar ett nytt kapitel i hennes liv sin början.

Förra helgen kom det ett mejl där frågan var om jag var intresserad av en dystopisk, psykologisk thriller som utspelar sig i Göteborg år 2021. Det var ju ett synnerligen enkelt svar på den frågan. I mitten av förra veckan dök Göteborg noir av Håkan Tendell upp här. Så här står det om boken hos bokus:
Håkan Tendell har med den psykologiska thrillern Göteborg noir skapat en ny stil. Tyngre, råare och mer brutal än någonsin.

Det var efter fiaskot med en kärleksroman författad på kanslisvenska som han bestämde sig för att ändra inriktning. Under helgnätter och semesterveckor i fyra års tid växte så ett manus fram, präglat av hårdkokthet, svart humor och trubbigt våld.

Göteborg noir blev klar till slut. Ett litterärt mästerverk, men ett moraliskt lågvattenmärke. En roman som gör sig lika bra i bokcirkeln som i bokbålet.

Tack för böckerna! Det ska bli väldigt spännande att läsa dem.

14 kommentarer:

  1. Det lilla bageriet på strandpromenaden är verkligen mysig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag får läsa den ganska snart :)

      Radera
  2. Det lilla bageriet verkar ju helt klart intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju lite det jag tyckte också :)

      Radera
  3. Det lilla bageriet verkar så mysig. Den andra boken har jag aldrig hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver mycket mysiga böcker nu :)

      Radera
  4. Ska bli spännande att se vad du tycker om Göteborg noir. Jag kände att jag har lite mycket nu så tackade faktiskt nej till den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen gäller samma för mig, men jag kan bara inte motstå en bok som utspelar sig i Göteborg :)

      Radera
  5. Kan varmt rekommendera "Det lilla bageriet på strandpromenaden", och fortsättningen/uppföljaren "Sommar på strandpromenaden".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får läsa den här första relativt snabbt. Nästa gång jag behöver en e-bok kanske :)

      Radera