lördag 13 augusti 2016

Månadssammanfattning utmaningar juli 2016

Det känns som att jag är med i så många utmaningar, officiellt eller inofficiellt, att jag behöver göra något slags sammanfattning över vad som hänt varje månad. Annars tror jag faktiskt inte att jag kan hålla ordning på mig.

Så här gick det i juli.

Antal
Tanken är att jag ska läsa 72 böcker och det betyder sex böcker varje månad.

Juli blev ingen bra månad, vare sig när det gäller kvalitet eller kvantitet. Ändå blev det sju böcker lästa. Jag ligger i alla fall på +12 nu.

Boktolva
En bok från boktolvan blev det och det var Sfinx av Christine Falkenland. Dessvärre passade den inte mig på något sätt.

Spänningsutmaningen
Månadens val i spänningsutmaningen var Brottsplats: Faithful place av Tana French. Den blev något av en besvikelse, mest för att jag förväntade mig mer.

I augusti tänker jag läsa En god man av Ulf Lindström.

Månadens bästa bok
Mambo i Chinatown av Jean Kwok vinner solklart.

Finish That Series
Gjorde en liten omplanering i slutet av månaden så det blev hela tre böcker i den här utmaningen. Blindbock av Arne Dahl, Svart som synden av Stephen Booth och De öde fälten av Elly Griffiths. Ingen av dessa var senast utgivna, men De öde fälten var den senaste boken när jag planerade vilka böcker jag skulle läsa så rent officiellt är den serien nu avprickad. För i år. Jag ligger +1 i den här utmaningen.

Världsomsegling
I Arne Dahls Blindbock var jag i både Amsterdam och Haag, men jag räknar bara Amsterdam. Där fick jag i alla fall springa ute i stan lite. Sedan gjorde jag också ett besök i Dublin, Irland (både bostavligt och bildligt) i Tana Frenchs Brottsplats: Faithful place.

Hyllvärmare
Av de fem böcker som jag planerat var fyra hyllvärmare och det dessutom en till läst, så fem totalt. Blindbock av Arne Dahl, När allt förändrades (antologi), Sfinx av Christine Falkenland, Brottsplats: Faithful place av Tana French och Svart som synden av Stephen Booth.

Jag hade väl egentligen ingen plan för hur många hyllvärmare jag skulle läsa under året, men fyra eller fem varje månad låter väl rimligt. Hittills i år har jag läst 31 stycken. Vilket betyder att jag antingen ligger +3 eller -4. Jag tror att det lutar mer åt +3 eftersom det skulle betyda 48 stycken på hela året och det är väl ett rimligt antal.

E-böcker
Det blev ingen e-bok i juli, men jag ligger ändå i fas eftersom jag redan läst sju stycken hittills i år.

Bilderna på böckerna är länkade till respektive inlägg.

4 kommentarer:

  1. Världsomseglingen går uselt för mig. Verkligen uselt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt, men det är ju tid kvar :)

      Radera
  2. Nja, det går väl så där här också. Men tänker att jag kan väl alltid läsa några noveller så går i alla fall antalet titlar upp ganska snabbt även om antalet lästa sidor inte ökar markant ;).
    Kan rekommendera senaste av Griffiths också, jag tyckte den var mycket bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är nog mina utmaningar att betrakta lite som fusk, jag sätter målen så lågt att det inte ska vara några problem :)

      Griffiths senaste kommer jag att läsa, men jag får nog önska mig den av jultomten :)

      Radera