söndag 28 augusti 2016

En smakebit på søndag: Den osynlige väktaren

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag har vi oväder här, med åska och regn. Trots att jag är åskrädd så tycker jag att det är ganska skönt eftersom vi har haft nästan tropisk värme i flera dagar. Varmt gillar jag inte alls.

Efter att nästan ha spurtat igenom förra boken, En nästan sann historia av Mattias Edvardsson, så har jag i dag smygstartat på septembers läsning. Först på listan står Den osynlige väktaren av Dolores Redondo, som är något så ovanligt (för mig) som en baskisk deckare. Det är första delen i vad som ska bli en trilogi.

Min smakebit är från sida 18.
Den här morgonen hade kommissarie Montes valt en iögonfallande slips i mörkrött siden, säkerligen dyr, och en lilafärgad skjorta; det hela gjorde ett elegant intryck men hade en anstrykning av Miamisnut som var aningen stötande. Detsamma måste poliserna ha tänkt som åkte i hissen tillsammans med dem. Det undgick inte Amaia att de såg på varandra med höjda ögonbryn när de steg ur. Hon tittade på Montes, eftersom han också borde ha sett blickarna. Men han bara stod där och gick igenom anteckningarna på handdatorn, insvept i ett moln av Armaniparfym och till synes omedveten om vilket intryck han gjorde.

26 kommentarer:

  1. En baskisk deckare? Det låter ju intressant!
    Så annorlunda väder. Ingen tropisk värme, ingen åska. Men igår blåste det något enormt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte speciellt ofta (aldrig?) jag läser något från det området :)

      Du kunde gärna ha fått både värme och åska...

      Radera
  2. Spännande med en baskisk deckare!

    Vi har också haft tropisk värme, men ingen åska eller något regn. Ännu. Det kommer nog under dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt ganska intressant hur själva "skrivandet" skiljer sig åt mellan olika länder. För att inte tala om kulturen.

      Hoppas ni slapp åskan.

      Radera
  3. Den där kommissarien Montes blir jag ju nyfiken på. Undrar hur en kommissarie som klär sig på det sättet kommer att agera när det blir skarpt läge. Jag skall hålla koll på din recension. Snyggt och dessutom tydligt med citatet presenterat i en ruta sådär.

    Jag håller med dig om värme. Men det är första året jag känner att jag inte kan tänka eller fungera när det är för varmt. I dag är det däremot skönt väder, perfekt för att ta itu med saker som jag skippat för roligare saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Montes är, än så länge, inte någon speciellt sympatisk person, men han är tack och lov inte huvudkaraktären utan det är en kvinna som är chef :)

      Jag har nog aldrig gillat värme, jag är mycket mer en vintermänniska :)

      Radera
  4. det var ett bra tips! gillar annorlunda miljöer. det har åskat och nu regnar det sedan flera timmar. skönt, säger jag som led av värmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ett tag att komma in i det spanska, men den verkar lovande. I dag är det mycket bättre väder, mulet, svalt och blåst :)

      Radera
  5. Baskisk låter intressant, tror inte jag har läst något därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag vet så har inte jag heller läst något därifrån tidigare, det är onekligen spännande.

      Radera
  6. Är författaren bask (heter det så?) eller utspelar det sig i Baskien eller både och?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baskisk? Jag är inte jättebevandrad i Spaniens geografi, men hon verkar både vara född och fortfarande bo i Baskien.

      Radera
  7. Tack för smakbit! Det där ovädret söderut skrevs ju förstås upp stort i medierna, skönt att den tryckande värmen lättade, sån värme är rejält jobbig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just här blev inte ovädret så farligt, det har en förmåga att dela på sig och gå både söder och norr om, men inte rätt över :)

      Radera
  8. Deckare går ju alltid hem, så lite nyfiken blev jag allt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst speciellt mycket från Spanien överhuvudtaget, tror jag och det är ju lite speciellt.

      Radera
  9. Baskisk deckare? Det låter intressant. Ser fram mot att läsa vad du tyckte om den sen. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte riktigt samma som att läsa en svensk deckare, i alla fall inte så här långt :)

      Radera
  10. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att förflytta fokus lite :)

      Radera
  11. Jag är väldigt nyfiken på denna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med Baskien lockade ju mig :)

      Radera
  12. Det är ju inte så många dagar tills det faktiskt är september.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det är ändå en fyradagars tjuvstart :) Tror jag behöver det.

      Radera
  13. Låter spännande med en baskisk deckare. Vore kanske något för mig, jag brukar gilla den spanska berättarstilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst tillräckligt mycket från Spanien, om något, så jag vet inte riktigt om jag gillar berättarstilen eller ej. Kom inte speciellt långt i den igår så jag vet fortfarande inte :)

      Radera